Racjonalista - Strona głównaDo treści


Fundusz Racjonalisty

Wesprzyj nas..
Zarejestrowaliśmy
200.184.497 wizyt
Ponad 1065 autorów napisało dla nas 7364 tekstów. Zajęłyby one 29017 stron A4

Wyszukaj na stronach:

Kryteria szczegółowe

Najnowsze strony..

 Czy konflikt w Gazie skończy się w 2024?
Raczej tak
Chyba tak
Nie wiem
Chyba nie
Raczej nie
  

Oddano 308 głosów.
Nowości w sklepie:
Mariusz Agnosiewicz - Zapomniane dzieje Polski
Tadeusz Dołęga-Mostowicz - Kiwony
Wanda Krzemińska i Piotr Nowak (red) - Przestrzenie informacji
Katarzyna Sztop-Rutkowska - Próba dialogu. Polacy i Żydzi w międzywojennym Białymstoku
Ludwik Bazylow - Obalenie caratu
Kerstin Steinbach - Były kiedyś lepsze czasy... (1965-1975) Znienawidzone obrazy i ich wyparty przekaz
Sklepik "Racjonalisty"

Złota myśl Racjonalisty:
"Słyszę czasami, że Polska ma do zaoferowania Zachodowi jakieś wartości moralne. Osobiście, jako mieszkaniec Zachodu, nie skorzystam. Jako przybysz z owej Polski czuję się trochę zażenowany. Na Zachodzie jest nie tylko więcej żywności i więcej dobrych towarów technicznych, więcej jest również miłości bliźniego."
Przegląd wyników wyszukiwania

Idee i ideologie

Noc zapada nad cywilizacją
Daniel Greenfield (28-03-2013)
Cywilizacja i kodeksy moralne istnieją w świetle świadomości, ale ciemność jest miejscem dla bezmyślnego bestialstwa. Wezwanie do powrotu do ciemności jest głęboko symbolicznym aktem. Cywilizacja, która celebruje powrót do ciemności choćby na jedną godzinę, tęskni do powrotu do głębszego stanu ciemności. Ciemności duszy. Do tekstu..
Cybernetyczne dobro i zło
Jerzy Neuhoff (27-03-2013)
Jeśli komputery i cała ówczesna oraz współczesna technika rzeczywiście dewaluują ludzki mózg, to, moim zdaniem, tylko w takim samym sensie, w jakim każde narzędzie i każdy silnik dewaluuje ludzką rękę. Ten proces trwa od zarania ludzkości, wszak to praca stworzyła człowieka; każde nowe narzędzie wzmacniało ludzką rękę, a dzięki sprzężeniu zwrotnemu także ludzki mózg. Do tekstu..
Becker kontra Cassirer - spór o nowoczesność oświecenia
Piotr Napierła (21-11-2012)
Dwaj liberalni myśliciele XX wieku, Amerykanin rodem z miasta Waterloo w stanie Iowa, Carl Lotus Becker (1873-1945) i Niemiec z Bresslau/Wrocławia Ernst Cassirer (1874-1945), którzy, co zaskakujące obaj zmarli w ostatnim roku II wojny światowej, i należeli do właściwie tego samego pokolenia, mieli zupełnie przeciwne zdanie na temat oświecenia, a przede wszystkim jego "duchowej" przynależności do nowoczesności. Do tekstu..
Nędza intelektualna konserwatyzmu
Piotr Napierała (14-11-2012)
Konserwatyści podpierając się autorytetem przestraszonych rewolucją liberałów twierdzą, iż to ich idea jest rozsądna, a podążanie za pomysłami pochodzącymi z głowy - niebezpieczne, a więc za utopie uważają oni liberalizm i socjalizm, jednak to właśnie liberalizm z jego utylitarnym zacięcia i reformistycznym nastawieniem oraz uniwersalnym indywidualizmem, odnotował największe sukcesy jako idea polityczna, a przy okazji także ekonomiczna. Do tekstu..
Co może nam powiedzieć Orwell o polityce ustępstw liberałów wobec islamu
Daniel Greenfield (04-10-2012)
Kiedy George Orwell starał się znaleźć wydawcę dla Folwarku zwierzęcego, wielokrotnie spotykał się z odmową z powodu tego, że książka obraziłaby Związek Radziecki. Jeden z wydawców napisał Orwellowi, że ważny pracownik Ministerstwa Informacji (które potem, w powieści Rok 1984, występowało jako Ministerstwo Prawdy) odradził mu publikację tej książki, ponieważ byłoby to w tym czasie nierozważne. Nawiasem mówiąc ten pracownik okazał się być radzieckim szpiegiem. Do tekstu..
Racjonalność alternatywna czyli racjonalizm fundamentalizmu
Mirosław Woroniecki (06-08-2011)
Coraz częściej spotykam się z próbami nadawania sensu i racjonalnego tłumaczenia nieracjonalnych poglądów, postaw i ocen pochodzących ze środowisk tradycjonalistycznych o konserwatywnej, narodowo-religijnej proweniencji. W najbardziej niedorzecznych wypowiedziach i fantazjach snutych przez przedstawicieli ugrupowań politycznych, społecznych i związków wyznaniowych próbuje się poszukiwać jakiejś wartości, słuszności bądź racji, która nie musi mieć żadnego związku z obiektywną rzeczywistością. Do tekstu..
Wolny najmita
Andrzej Koraszewski (23-07-2011)
Chyba jestem lewicowcem. Chyba, bo kim mogę być, jeśli cieszy mnie społeczeństwo bezklasowe, ruchliwość społeczna, masowa oświata i szansa każdego dziecka na pełne wykorzystanie swojego potencjału? Kim jestem, jeśli ze szczerego serca nienawidzę niewolnictwa i feudalnego poddaństwa, jeśli pełne równouprawnienie kobiet wydaje mi się czymś o co warto, a wręcz trzeba ustawicznie walczyć, jeśli obchodzą mnie głodni w Afryce? Do tekstu..
W perspektywie refleksji Ala Gore'a
Radosław S. Czarnecki (23-07-2011)
Kolejna książka A.Gore'a byłego vice-prezydenta USA i laureata Pokojowej Nagrody Nobla p.t. Zamach na rozum jest niezwykle interesującą intelektualnie i inspirującą do refleksji lekturą. To przede wszystkim pochylenie się nad istotą i duchem współczesnych czasów, nad ewolucją i procesami społeczno-ekonomiczno-cywilizacyjnymi drążącymi początkowe dekady XXI wieku. Do tekstu..
Różnica władzy i zamożności nie oznacza różnicy moralności
Daniel Greenfield (15-07-2011)
Moralność nie rośnie wraz z średnią dochodów. Jesteśmy jednak bardziej skłonni przestrzegać przepisów, kiedy mamy więcej władzy i więcej bogactwa, niż w sytuacji, kiedy mamy tych dóbr mniej. Więcej władzy oznacza więcej możliwości, ale mniej wolności. Sprawowanie władzy wymaga świadomości tego, co robisz. Do tekstu..
Liberalizm a demokratyzm – między wolnością w wolą większości
Piotr Napierała (31-05-2011)
Liberalna demokracja i demo-liberałowie to jedne z tych słów jakie najczęściej padają w rozmowach. Sugerują one istnienie nierozerwalnego związku między demokratyzmem a liberalizmem, tymczasem taki związek jest dość przypadkowy, bowiem między światopoglądem liberała i światopoglądem demokraty jest więcej różnic niż podobieństw. Do tekstu..
Znaczenie sfery publicznej w cyfrowej gospodarce
Monika Sadlok (14-08-2010)
Zanik sfery publicznej, która stanowiła niezwykle ważny element każdego demokratycznego państwa, prowadzi do wzmacniania sfery indywidualizmu, w której nie ma już miejsca na dobro wspólne. Swobodny dostęp do edukacji i informacji nie powoduje wzrostu świadomości społeczeństwa, a jedynie stwarza złudne poczucie mądrości, ocenianej obecnie jedynie poprzez biegłość w obsłudze otaczających nas urządzeń. Do tekstu..
Wojna radykałów przeciwko liberalnej historii
Barry Rubin (10-08-2010)
Historia cywilizacji zachodniej, demokracji i kapitalizmu jest historią sukcesu, największego osiągnięcia cywilizacyjnego w historii świata. Należy w pełni dyskutować o wszystkich jej problemach, wadach i niesprawiedliwościach, ale pierwszeństwo powinno mieć wyjaśnianie, jak ten system był w stanie je przezwyciężać, podczas gdy inne systemy poradziły sobie znacznie gorzej lub zapadły się w katastrofie. Do tekstu..
Instytucje religijne jako zyskowne korporacje
Radosław S. Czarnecki (09-08-2010)
Wsparcie, solidarność z "Innym" (bardzo często "ubogim" bo wykluczonym), pomoc będą zawsze ludzką potrzebą i jednocześnie ludzkim odruchem. Właśnie dlatego racjonalnym, iż racjonalizm musi iść w parze z humanizmem i dlatego że jest "dzieckiem" Oświecenia. Do tekstu..
Kto ma przechlapane?
Andrzej Koraszewski (09-08-2010)
"Gazeta Wyborcza" z 24-25 lipca br. opublikowała rozmowę Krystyny Naszkowskiej z profesorem Jerzym Wilkinem zatytułowaną "Wieś musi się zmienić i basta" Zdaniem profesora "każdy kto ogłosi, że chce reformować wieś ma od razu przechlapane". Oczywiście propozycje reformowania polskiej wsi w tym artykule nie odbiegały niczym od dziesiątków propozycji proponowanych przez innych autorów tej gazety. Do tekstu..
Imperatyw tolerancji w filozofii politycznej Spinozy
Jerzy Kolarzowski (01-07-2010)
według Spinozy nie wolność wyznania stanowiła o istocie tolerancji. Wolność poszczególnych kościołów jest zdecydowanie kwestią drugorzędną. Dla niego bowiem tolerancja wiąże się przede wszystkim z rozszerzeniem sfery wolności jednostki, a nie z rozrostem kościołów. Prawdę, zdaniem Spinozy, można pojąć jedynie poprzez rozum naturalny. Instrumentem tego poznania jest filozofia. Z tego właśnie powodu, to właśnie wolność myśli i słowa, a nie wolność sumienia i wyznania, stanowi sedno tolerancji. Spinoza był szermierzem demokracji, która była w jego ujęciu idealnym ustrojem urzeczywistniania się rozumu, nie zaś systemem władzy sprawowanej przez większość. Do tekstu..

Przegląd archiwum streszczeń

 Kryteria wyszukiwania:
 z działu:  
 z miesiąca:  roku aktualnego 
 z roku:    
 dowolnych  najnowszych  

[ Regulamin publikacji ] [ Bannery ] [ Mapa portalu ] [ Reklama ] [ Sklep ] [ Zarejestruj się ] [ Kontakt ]
Racjonalista © Copyright 2000-2018 (e-mail: redakcja | administrator)
Fundacja Wolnej Myśli, konto bankowe 101140 2017 0000 4002 1048 6365