Racjonalista - Strona głównaDo treści


Fundusz Racjonalisty

Wesprzyj nas..
Zarejestrowaliśmy
200.210.171 wizyt
Ponad 1065 autorów napisało dla nas 7364 tekstów. Zajęłyby one 29017 stron A4

Wyszukaj na stronach:

Kryteria szczegółowe

Najnowsze strony..

 Czy konflikt w Gazie skończy się w 2024?
Raczej tak
Chyba tak
Nie wiem
Chyba nie
Raczej nie
  

Oddano 309 głosów.
Nowości w sklepie:
Mariusz Agnosiewicz - Zapomniane dzieje Polski
Tadeusz Dołęga-Mostowicz - Kiwony
Wanda Krzemińska i Piotr Nowak (red) - Przestrzenie informacji
Katarzyna Sztop-Rutkowska - Próba dialogu. Polacy i Żydzi w międzywojennym Białymstoku
Ludwik Bazylow - Obalenie caratu
Kerstin Steinbach - Były kiedyś lepsze czasy... (1965-1975) Znienawidzone obrazy i ich wyparty przekaz
Sklepik "Racjonalisty"

Złota myśl Racjonalisty:
"W Kościele rzymskokatolickim rezygnacja została przyozdobiona we wszelkie cnoty (...). Dla człowieka przekazanie swego losu w ręce Boga jest aktem poddania"
Przegląd wyników wyszukiwania

Laicyzacja

Dążmy do post-teistycznego społeczeństwa
Vasant Natarajan (22-09-2013)
Sądzę, iż jako cywilizacja powinniśmy wyrosnąć z tej infantylnej koncepcji jakiegoś boga. Filozofowie dzielą niewierzących na ateistów - takich, których zupełnie nie obchodzi, czy inni podzielają ich pogląd, czy nie - i antyteistów - takich, którzy aktywnie działają przeciwko religii z powodu szkód, jakie ona czyni. Powinniśmy jednak dążyć do społeczeństwa, które jest POST-TEISTYCZNE, tj. takiego, w którym religia nie jest już problemem do dyskusji. Do tekstu..
Czego możemy się nauczyć od Francji?
Julian Jeliński (18-09-2013)
Minął zaledwie tydzień od zaprezentowania przez francuski rząd Karty Sekularyzmu, która ma zawisnąć w każdej publicznej szkole w kraju, a przedstawione w niej zasady mają być wprowadzone i respektowane. Minister edukacji Vincent Peillon, podczas ceremonii odsłonięcia Karty w jednej ze szkół pod Paryżem stwierdził, że służyć ona będzie dbaniu o rozdział pomiędzy Kościołem a państwem oraz zapewnieniu pełnej wolności sumienia. Do tekstu..
Przyjmij strategię przeciwnika - o ateistycznym pomniku
Julian Jeliński (09-08-2013)
Pomniki upamiętniające 10 biblijnych przykazań można znaleźć w każdym amerykańskim stanie. Różnią się rozmiarem, artystyczną wizją, czy miejscem ustanowienia. Choć nie mają wiele wspólnego ze współczesnym systemem prawnym, gdyż tylko 3 z 10 przykazań odnoszą się do wykroczeń przeciwko prawu, Amerykanie upodobali sobie stawianie ich w pobliżu sądów. Do tej pory monumenty te najczęściej zaskarżano, ale ostatnio organizacja American Atheists spróbowała nowej strategii. Do tekstu..
Kampanie o wolność od religii podczas miesiąca ramadanu
Anna Mahjar-Barducci i R. Sosnow (06-08-2013)
W Tunezji i Maroku prowadzone są kampanie, żądające usunięcia wszelkich restrykcji publicznych wobec osób, które nie przestrzegają postu w ramadan. W Tunezji ta kampania przyjęła formę ostrego sprzeciwu wobec samozwańczego przywódcy religijnego Adela Almiego, który żądał zmuszania do podporządkowania się ograniczeniom religijnym i groził, że będzie fotografował tych, którzy je naruszają, podczas gdy w Maroku ruch Masayminch/Nie będziemy pościć broni praw tych, którzy wybierają nie przestrzegania postu. Do tekstu..
Postępy islamizmu i francuska ślepota (03-08-2013)
Dawno temu mieszkałam w Algierii i przeżyłam tam dwa różne okresy. Pierwszy, w którym religia (islam) nie była używana w celu dokonywania zamachu na wolności innych, i drugi, w którym religia zajęła wszelką przestrzeń publiczną i krok po kroku nastawiła jednych przeciwko drugim, co doprowadziło do straszliwej wojny domowej, która wyniszczyła społeczeństwo algierskie. Nie powinno się wyłączać muzułmanów z zasady laickości. Laickość jest ochroną także dla nich i dla wszystkich tych, którzy chcą żyć w pokoju. Do tekstu..
Ateizacja? - obrona kościoła czy przygotowanie do ataku...
Grzegorz A. Kanik (18-06-2013)
Może i Kościół oraz kler może mieć jakieś obawy. Zwłaszcza jeżeli chodzi o dochody oraz pozycję społeczną i polityczną. Z drugiej strony, to nie tylko obrona, lecz również szansa na "nowe tereny" w zakresie życia społecznego i politycznego. Do tekstu..
Szamani globalnej wioski
Andrzej Koraszewski (18-05-2013)
Trend odchodzenia od tradycyjnej religijności i od instytucji Kościoła jest wyraźny, a jedną z jego konsekwencji jest również wzrost fundamentalizmu. W reakcji na ucieczkę młodzieży i spadek zainteresowania praktykami religijnymi znacznej części pokolenia dorosłych wzrasta radykalizm tych, którzy zostają. Tu również, o ile się orientuję, nie ma porządnych badań, więc wnioski płyną z popularności instytucji takich jak Fronda, czy Radio Maryja. Do tekstu..
Odnaleźć siebie, spoglądając na zewnątrz
Kirsti Bergh (15-05-2013)
Nauczyłam się, czym jest humanizm i postawianie człowieka w centrum, nauczyłam się, że jesteśmy odpowiedzialni za wszystko, co się dzieje. Jesteśmy także odpowiedzialni za konsekwencje - zarówno te tragiczne jak i te wspaniałe. To daje mi więcej niż odpowiedzi religijne. W ten sposób otrzymuję odpowiedź na pytanie, kim jestem i która religia z wyznawanych przez rodziców jest mi bliższa. Do tekstu..
Sceptycyzm i wolna myśl w Lagos
Leo Igwe (07-05-2013)
Różnica między sceptycyzmem sceptyków a sceptycyzmem ludzi religijnych jest ta, że sceptycy przynajmniej starają się stosować krytyczne myślenie i wątpliwości we wszystkich dziedzinach działań ludzkich, wierzący zaś tłumią swoje wątpliwości, przemilczają je lub stosują krytyczne myślenie tylko w pewnych dziedzinach, szczególnie wobec doktryn i twierdzeń, które odrzucają, w które nie wierzą lub które są sprzeczne z ich religią i dogmatami, jakie wyznają lub akceptują. Do tekstu..
Chrześcijaństwo w Wielkiej Brytanii wychodzi z mody
Richard Dawkins (13-12-2012)
W Wielkiej Brytanii spadek liczby ludzi zaznaczających rubrykę "chrześcijanin", z 71,7 procenta w 2001 r. do 59,3 procenta w 2011 r., jest bardzo znaczny. Jeszcze radykalniejszy jest wzrost liczby tych, którzy zaznaczają "brak religii", z 14,8 procenta do 25,1 procenta. Te dwie liczby razem reprezentują prawdziwą zmianę opinii: od chrześcijaństwa ku niewierze. Do tekstu..
Gorąca debata na zimnej północy
Sławomir Budziak (18-11-2012)
W tym samym czasie, gdy w Polsce przebiega burzliwa debata z ateistycznymi plakatami w tle, przez Norwegię przetoczyła się debata z jednej strony odmienna, albowiem nie dotycząca bezpośrednio religii, ale z drugiej strony mająca pewne punkty styczne, bo wychodząca z wartości oświecenia. Do tekstu..
O naszym prawie by obrażać wyimaginowanego boga
Sam Harris (22-09-2012)
Już straciliśmy wolność wypowiadania swoich przekonań na konkretne tematy, bez obawy, że będzie się za to ściganym lub zabitym. I jedynymi instancjami mogącymi owe wolności przywrócić są silne, świeckie rządy, które z pogardą będą traktować zarzuty o bluźnierstwie. Nie będą potrzebować żadnych przeprosin. Do tekstu..
Zalew katolickiej propagandy czyli nowe średniowiecze i jak na nie reagować
Piotr Napierała (14-07-2012)
Ludzie KrK lubią mówić o agresywnym ateizmie, tymczasem zalew aroganckich książek prokatolicko-prokościelnych, dotyczących wszystkich dziedzin życia, i omamienie ludzi tą pseudo-literaturą jest tak wielki, że umiar i spokojny intelektualizm sceptyków i racjonalistów, wygląda przy tym zalewie, jak - mówiąc językiem Salvadore Dalego - Voltaire przy nosorożcu (symbole odpowiednio najwyższego wyrafinowania i brutalizmu). Do tekstu..
Konstruktywna krytyka, czyli dlaczego laicyzacja wyjdzie Kościołowi na dobre
Dagmara Planutis (20-06-2012)
W laickiej Francji śluby kościelne zdarzają się rzadko. Laickość tak przesiąknęła do francuskiej kultury, że dla większości Francuzów oburzające jest chociażby dofinansowanie katolickich szkół z publicznych pieniędzy. Religia jest po prostu zupełnie indywidualną sprawą. Jak zatem wygląda francuski ślub w kościele? Przepięknie. Panna młoda w skromnej sukience, pan młody bez krawata siedzą przy ołtarzu i dyrygują ceremonią. Chórek śpiewa ich ulubione piosenki, niekoniecznie religijne. Do tekstu..
Socjologia wiary i niewiary
Andrzej Koraszewski (08-05-2012)
Ksiądz profesor Janusz Mariański zastanawia się w najnowszym "Tygodniku Powszechnym" nad przyszłością polskiego katolicyzmu. Tytuł wywiadu zapowiada, że Kościół będzie wielobarwny. Wywiad prowadzi Artur Sporniak , który na wstępie stwierdza, że Kościół ma się dobrze, bo według najnowszego sondażu CBOS, 93 procent Polaków deklaruje, że są katolikami. Do tekstu..
Antyklerykalizm to nie antychrystianizm
Piotr Napierała (04-04-2012)
Do ludzi, których całe życie kręci się wokół chrześcijańskich rytuałów, histeryczne krzyki kato-prawicy mogą jeszcze dojść, ale każdy, kto oprócz wiary ma także oczy, widzi jak bezczelni są biskupi. Biskupi, którzy zapraszają Paetza na spotkanie poświęcone walce z gwałtami dzieci przez duchownych, czy biskup Michalik, który zatruwa życie pewnego policjanta i jego rodziny, tylko dlatego, że ów zwrócił się do niego "proszę pana" a nie "przenajświętsza ekscelencjo"... Do tekstu..
Widmo wojującego sekularyzmu
Nick Cohen (25-03-2012)
Jeśli wierzysz w mityczny wojujący sekularyzm, mogę spróbować cię przekonać do zmiany zdania jedną przepowiednią. Nastaw wieczorem wiadomości, a gdy usłyszysz o kolejnym zamachowcu mordującym cywilów gdziekolwiek, od Nigerii do metra londyńskiego, mogę cię zapewnić: zamachowcami nie będą czytelnicy Richarda Dawkinsa. Do tekstu..
Religia zinstytucjonalizowana jako polityczna siła antyintelektualna
Piotr Napierała (07-03-2012)
Dzisiejsza moralność Zachodu jest przede wszystkim moralnością liberalną, czyli pochodzącą od głównego pnia myśli oświeceniowej (Locke, Voltaire, Hume, Kant), a po części także z jego demokratyzującego skrzydła (Spinoza, Paine), choć ta moralność jest stale atakowana przez konserwatywnych religiantów, anarchistów, postmodernistów, relatywistów i socjalistów. Do tekstu..
Ateista z chwilową luką w pamięci i w szoku niewolnictwa
Richard Dawkins (25-02-2012)
Spis powszechny z 2001 r. wydawał się pokazywać, że ponad 70 procent Brytyjczyków jest chrześcijanami. Na tę liczbę triumfalnie i wielokrotnie powoływali się politycy, prałaci i apologeci religii, pozornie przekonująco uzasadniając silną obecność chrześcijaństwa w rządzie i jego uprzywilejowaną pozycję przy przyznawaniu środków materialnych. Do tekstu..
Jeszcze o sekularyzmie
Andrzej Koraszewski (21-02-2012)
Nie powinienem się dziwić, a jednak korespondencja między byłym naczelnym brytyjskiego "Observera", Willem Huttonem a Richardem Dawkinsem, a raczej poglądy znanego dziennikarza "Observera" prezentowane w tej korespondencji, przyprawiły mnie o zawrót głowy. Spór toczył się o sekularyzm, czy jak kto woli o to, jakie jest miejsce religii w państwie. Do tekstu..
Jakie jest właściwe miejsce religii w życiu publicznym Wielkiej Brytanii?
Will Hutton i Richard Dawkins (20-02-2012)
W zeszłym tygodniu Wielką Brytanię ogarnęła wojna kultur między sekularystami a wierzącymi w sprawie roli religii w życiu publicznym. Także Królowa interweniowała, żeby bronić roli Kościoła Anglikańskiego. Richard Dawkins, którego sondaż o chrześcijaństwie w Wielkiej Brytanii wywołał ten spór, broni swojego stanowiska wobec sekularyzmu, wiary i tolerancji z rozmowie z Willem Huttonem z "Observera". Do tekstu..
Nie Bóg stworzył człowieka, tylko człowiek Boga
Maciej Rygiel (10-02-2012)
Dziesięcioprocentowe poparcie dla głoszącego antyklerykalne poglądy Ruchu Palikota to w równej mierze efekt działań coraz aktywniejszych organizacji ateistycznych, co postępowania samych księży i Kościoła. Nie bez powodu wśród młodych ludzi mówi się, że szkolna katecheza produkuje ateistów, a bierzmowanie stało się aktem uroczystego pożegnania z Kościołem. Do tekstu..
Świeckość w odróżnieniu od religii łączy, a nie dzieli
Anisz Mondal (29-01-2012)
Historia nie wybacza nikomu. Dzisiaj Pakistan płonie. My nie możemy się spalić. Ludzie w Bangladeszu nie chcą religii państwowej, ale państwa świeckiego, wolnego od wszelkiego rodzaju dyskryminacji. Do tekstu..
Krok w kierunku równości
Miranda Celeste Hall (20-01-2012)
Wczoraj gubernator Christine Gregoire wyraziła swoje poparcie dla ustawy mającej zalegalizować małżeństwa jednopłciowe w stanie Waszyngton. Jestem jej za to bardzo wdzięczna. Dlaczego? Po pierwsze, argumenty podnoszone przeciw jednopłciowym małżeństwom są niesprawiedliwe, nieuczciwe i nie do obrony. Po drugie, Christine Gregoire zdecydowała się na ryzykowny krok, bo może to zagrozić jej karierze politycznej. Po trzecie, ze względu na jej przekonania religijne (jest praktykującą katoliczką) ta decyzja nie mogła być dla niej łatwa. Do tekstu..
Oszukani przez Boga
Sam Harris (10-01-2012)
Nie ma wątpliwości, że wielu ludzi postępuje dobrze w imię swojej wiary - ale istnieją lepsze niż religia powody, by pomagać biednym, nakarmić głodnych i bronić słabych. Lepsze niż przekonanie, że Wymyślony Przyjaciel chce, by tak postępować. Współczucie jest głębszym doznaniem niż religia. Nadszedł czas, byśmy zdali sobie sprawę, że ludzie mogą być prawdziwie etyczni (a nawet uduchowieni) nie udając, że wiedzą rzeczy, których nie wiedzą. Do tekstu..
Mapa wiary i niewiary
Andrzej Koraszewski (26-12-2011)
Badania nad religijnością stwarzają wiele problemów; w tej materii wszystkie pytania okazują się drażliwe, bardzo wielu ludzi odmawia odpowiedzi w ogóle, szczerość odpowiedzi innych budzi wątpliwości. Zabawne, bo znacznie więcej ludzi gotowych jest powiedzieć, że nie wierzą w boga, niż takich, którzy powiedzą, że są agnostykami czy (broń boże) ateistami. W teokratycznych krajach totalitarnych samo uczestnictwo w takich badaniach może być ryzykowne. Do tekstu..
Kościół - państwo - dialog
Radosław S. Czarnecki (13-12-2011)
Uczestnicy konferencji zorganizowanej przez Towarzystwo Kultury Świeckiej im. prof. T.Kotarbińskiego wysłuchać mogli w dn. 3.12.2011 na Uniwersytecie Warszawskim (pałac Kazimierzowski) niezwykle ciekawych wystąpień panelistów na temat relacji Kościoła katolickiego i państwa polskiego (temat konferencji: Czy Kościół w Polsce jest zdolny do dialogu i współdziałania z demokratycznym państwem prawa ?), a także ich odpowiedzi na liczne pytania zadawane z sali. Do tekstu..
Reformowani
Andrzej Koraszewski (26-11-2011)
Wielu moich muzułmańskich znajomych z nutą zazdrości mówi o chrześcijaństwie, że podlegało reformacjom, więc jak mogę staram się ich pocieszać, że miało również bardzo skuteczne kontrreformacje i do dziś broni się przed przed przyzwoitością jak może, a może dużo.        Do tekstu..
Niewierzący jako Zacheusze?
Julian Jeliński (22-11-2011)
"Czas Zacheuszy" to tytuł artykułu Adama Szostkiewicza z 2009 roku, w którym autor, w bardzo specyficzny sposób przedstawia ateistów i ustawia kwestię dialogu między wierzącymi a niewierzącymi. Artykuł ten może stanowić świetny przykład podejścia do ateistów ze strony wierzących (nie tylko katolików), z którym najczęściej możemy się spotkać w dyskursie publicznym. Do tekstu..
Między racjonalizmem a zabobonem, czyli o deistycznej większości
Piotr Napierała (20-11-2011)
Racjonaliści mają odwagę by chcieć postrzegać świat takim on jest. Nie używają żadnego opium dla mas (religia, zabobony, mody społeczne, mechaniczne kultywowanie tradycji), ani dla elit (postmodernistyczny relatywizm moralny, socjalizm, anarchizm, libertarianizm, New Age, nacjonalizm), dzięki czemu ich życie jest prawdziwsze. Konflikt z religią oraz z tradycją religijną jest tu nieunikniony. Do tekstu..
Refleksje niewierzącego nad przyszłością chrześcijaństwa
Radosław S. Czarnecki (14-11-2011)
Można stwierdzić, iż chrześcijaństwo wchodzi w etap swego rozwoju nader zbliżony (bądź bardzo podobny) do egzystencji judaizmu od wieków: rozproszenie, diaspora w morzu innych kultur, wyznań czy quasi-religii, odrębność gmin (w sferze kultu, doktryny czy interpretacji Pisma Św.).  "...Chrześcijanie będą musieli przyzwyczaić się do tego, do czego Żydzi są przyzwyczajeni od wieków". Czyli do życia zarówno jako diaspora jak i mniejszość, pośród obcej ideologicznie bądź doktrynalnie masy ludności. Do tekstu..
Rzeczywistość zwykła, czy rzeczywistość grupy społecznej?
Jacek Tabisz (27-10-2011)
Mamy rzeczywistość obiektywną i rzeczywistość grupy społecznej, stanowiącą jedno z głównych źródeł religijności. Wszystko wskazuje na to, iż większość ludzi na świecie zdecydowanie przedkłada rzeczywistość grupy społecznej nad rzeczywistością obiektywną, nad rzeczywistością prawdziwą. Nie ma w tym nic niezwykłego. Do tekstu..
Kościół w Polsce, czyli arogancki bogaty żebrak
Zbigniew P. Szczęsny (18-10-2011)
Kościół tymczasem zachowuje się w tej sytuacji jak bezczelny "bogaty żebrak", który zajeżdża pod gmach Sejmu limuzyną i wystawia pazerną rękę po kasę i przywileje, domagając się kolejnych kontrybucji i próbujący uciszyć każdego, kto śmiałby przeciw temu zaprotestować. Do tekstu..
Laicyzm rodowy
Jacek Tabisz (09-10-2011)
Gdy burzymy się na myśl o tym, że państwo mogłoby przeszkadzać rodzicom w światopoglądowym praniu mózgów ich pociech, burzymy się jednocześnie przeciwko prawom człowieka. Bronimy zaś idei swego rodzaju "laicyzmu rodowego", czy szerzej - demokracji rodowej, gdzie prawa przynależą do rodów, a nie jednostek ludzkich. Do tekstu..
Deklaracja Dublińska i Ateistyczna Irlandia (03-10-2011)
Międzynarodowe Stowarzyszenie Organizacji Ateistycznych (Atheist Alliance International) wydało w czerwcu br. deklarację o miejscu religii w życiu publicznym i o świeckości państwa. Publikujemy tę Deklarację wraz z artykułem przewodniczącego organizacji Atheist Ireland, Michaela Nugenta. Do tekstu..
Sceptyk w Afryce
Leo Igwe (25-09-2011)
Ogólnie panujący pogląd jest taki, że racjonalizm sceptyczny jest w opozycji do norm społecznych: norm dotyczących tego, jakim należy być, jak żyć, "myśleć", poznawać świat, zachowywać się i reagować. Panuje pogarda dla myślenia krytycznego. Większość ludzi uważa, że więcej sensu jest w absurdzie niż w zdrowym rozsądku czy logicznym myśleniu. W istocie sceptycyzm zajmuje bardzo ograniczone miejsce w afrykańskiej tradycji kulturowej i intelektualnej. Do tekstu..
Państwo i etyka bez Boga. O konieczności sekularyzacji i szkodliwości religii
Konrad Szocik (24-09-2011)
Abstrahując od wszystkich argumentów kwestionujących prawomocność funkcjonowania instytucji Kościoła w konfrontacji z pedagogiczno - moralizatorskim nauczaniem Jezusa czy wskazujących na szkodliwość bądź niewystarczalność etyki religii pozytywnych, faktyczny pluralizm światopoglądowy i zróżnicowanie kulturowe na zawsze pozostaną argumentem wystarczającym do uniezależnienia państwa od religii. Do tekstu..
Korelacje w koloratce
Andrzej Koraszewski (19-09-2011)
Ksiądz-socjolog nie wyklucza rewitalizacji religijności i mówi: "napływ imigrantów z krajów arabskich może też zmienić sytuację." Dowiadujemy się jednak, że z młodzieżą jest problem. Wielu młodych ludzi nie jest pewnych, często unikają odpowiedzi czy są katolikami i uciekają do kategorii "niezdecydowany". Do tekstu..
Państwo dla wszystkich
Andrzej Koraszewski (14-09-2011)
Dziś, w przeciwieństwie do tego co było ponad czterysta lat temu, neutralność światopoglądowa jest niemal oczywistością, zaś ci, którzy próbują ponownie oszukać i tylnymi drzwiami wprowadzać religię do Sejmu i Urzędu Rady Ministrów, winni częściej słyszeć o skutkach jakie złamanie umów zawartych przez naszych przodków sprowadziło na nasz kraj. Do tekstu..
Dlaczego odrzucam religię, a zwłaszcza katolicyzm
Piotr Napierała (24-07-2011)
Odkąd zacząłem poważnie myśleć o rzeczywistości czułem się rozdarty między moim uwielbieniem dla pewnej hierarchii i porządku społecznego, a wolteriańskim odrzuceniem wszystkiego, co utrudnia codzienną ludzką egzystencję. Przyczyny tego rozdarcia upatruję w przesiąknięciu wszystkiego co prawicowe duchem religijnym, co szczególnie widoczne jest w Polsce, gdzie prawicowy oznacza tyle co katolicki. Do tekstu..
Agnostyk patrzy na Polskę i jej kościół
Mirosław Woroniecki (25-06-2011)
Narastającej obojętności wierzących odpowiada równie zwiększająca się obojętność środowisk nie wyznaniowych na sprawy wiary i kościoła, które postrzegają cywilizacyjne spętanie jedynie jako pewien dyskomfort i bardziej zainteresowane są w likwidacji państwowej dystrybucji dóbr i środków na rzecz kościoła niż konfrontacją zasad wiary z oświeceniowym sceptycyzmem. Do tekstu..
Religia sprowadza się do kontroli zachowań
Eric MacDonald (18-05-2011)
Stopień, w jakim organizacja lub instytucja jest niewrażliwa na wymagania rozumu decyduje o tym, jak bardzo taka organizacja jest ukierunkowana na kontrolowanie ludzi, gdyż jest ona zmuszona do wymuszenia rezygnacji z krytycznego rozumu i z własnego rozumienia co jest prawdą, aby zapewnić jedność i ciągłość tak pojmowanej organizacji. Do tekstu..
Państwo świeckie. Ważność światopoglądowej neutralności w Polsce
Konrad Szocik (04-05-2011)
Neutralność światopoglądowa państwa przedstawiana jest jako gwarancja wolności i pluralizmu. Społeczeństwa europejskie, również polskie, nie są monolitem kulturowym. Innowiercy i ateiści są obecni nie tylko w poszczególnych miejscowościach, ale także w tradycyjnie katolickich rodzinach. Ta różnorodność kulturowa i światopoglądowa sprawia, że zdominowanie życia publicznego przez jedną koncepcję światopoglądową jest niewskazane. I przede wszystkim niesprawiedliwe i nieuczciwe wobec tych, którzy jej nie podzielają. Do tekstu..
Prawdziwa cywilizacja życia czyli świat areligijny
Piotr Napierała (07-04-2011)
W XVII wieku w Anglii zauważono, że ludzie mający coś do zaproponowania społeczeństwu mogą się porozumieć tylko wówczas, gdy ich prywatne wierzenia zostaną wyłączone z dyskusji. Taka idea właśnie przyświecała założycielom Royal Society (1660). Anglikanie, sekciarze protestanccy i ludzie obojętni religijnie (coraz liczniejsi deiści idący w ślady Johna Tolanda) obradowali na sesjach stowarzyszenia dla dobra ludzkości i cywilizacji. Do tekstu..
Czego potrzeba, żeby obwinić religię?
Jerry Coyne (06-04-2011)
Wszyscy znamy ludzi, którzy twierdzą, że żadnego ohydnego czynu, żadnego morderstwa, żadnej krzywdy nie można złożyć u stóp wiary - przynajmniej we współczesnych czasach. Mogą niechętnie przyznać, że Inkwizycja i wyprawy krzyżowe mogły mieć coś wspólnego z wiarą, ale to były dawne, złe czasy. Teraz sprawy wyglądają inaczej. Do tekstu..
Religia. Jaki będzie jej koszt?
Eric MacDonald (20-02-2011)
Wciąż nasuwa się jedno pytanie. Ile kosztowało to dotychczas? Jak wiele z tej nostalgii i świętości, jakie dziś odczuwamy w rzeczywistości zawdzięcza swoje istnienie drakońskiej metodzie?  Ile ludzkiej niedoli kosztowało wpojenie tego ludziom? W jaki sposób musiano zmuszać ludzi, aby uwierzyli i poczuli to w swych sercach tak, że staje się to dziś tak naturalne jak oddychanie? Do tekstu..
Czy każdy może być ateistą?
Wojciech Terlecki (29-12-2010)
Jak głęboko tkwi w nas uwarunkowanie deistyczne, świadczy to, że jest dominującym sposobem postrzegania rzeczywistości wśród mieszkańców naszego globu. Dla rzeszy osób świat i życie bez boga traci swój cel. Nie ma dla nas żadnego planu, nie ma wytłumaczenia dla istnienia świata i nie ma żadnego powodu by mierzyć się z przeciwnościami życia. Do tekstu..
Dokąd zmierza (chrześcijański) świat?
Andrzej Koraszewski (28-12-2010)
Z wszystkich możliwych badań wynika, że mieszkańcy Ameryki są najbardziej religijnym społeczeństwem spośród społeczeństw najbardziej rozwiniętych. Jest to zadziwiający fenomen, ponieważ poza Stanami Zjednoczonymi mamy stałą korelację mówiącą, że im wyższe dochody i wyższe wykształcenie, tym niższe zaufanie do mitów religijnych. Według różnych badań 90 procent Amerykanów wierzy w Boga, a ponad 70 procent, nie ma najmniejszych wątpliwości w jego istnienie. Ale czy jest tak na pewno? Do tekstu..
Czy chciałbyś, żeby twoje dziecko było religijne czy uduchowione?
Andrzej Koraszewski (03-12-2010)
Czytanie wynurzeń wierzących o duchowości, rozmowy z wierzącymi o duchowości, kończą się nieodmiennie na tym samym - na ich konsekwentnej odmowie precyzyjnego zdefiniowania owej duchowości i słowach wskazujących, że duchowość to nic innego jak wiara jako taka i jakieś odczucia kontaktu z tym, czego nie ma. Do tekstu..
Islamiści znają naszą tajemnicę: postęp powoduje kurczenie się religii
Barry Rubin (03-12-2010)
Michaił Gorbaczow próbował zreformować komunizm po to, by - jak sądził - uratować go. Zamiast tego ZSRR rozpadł się. Rosjanie (a z pewnością narody przedtem podporządkowane Moskwie) wyszli na tym lepiej, ale spróbuj powiedzieć to przekonanemu komuniście, który cieszył się władzą i przywilejami w starym systemie. Do tekstu..

Przegląd archiwum streszczeń

 Kryteria wyszukiwania:
 z działu:  
 z miesiąca:  roku aktualnego 
 z roku:    
 dowolnych  najnowszych  

[ Regulamin publikacji ] [ Bannery ] [ Mapa portalu ] [ Reklama ] [ Sklep ] [ Zarejestruj się ] [ Kontakt ]
Racjonalista © Copyright 2000-2018 (e-mail: redakcja | administrator)
Fundacja Wolnej Myśli, konto bankowe 101140 2017 0000 4002 1048 6365