|
|
Przegląd wyników wyszukiwania
Filozofia nowożytnaWpływ Ludwika Wittgensteina na kształtowanie programu Koła Wiedeńskiego Michał Zinowik (02-07-2013) | Wymóg precyzji, ścisłości logicznej i
klarowności pojęć w języku nauki, kryterium demarkacji, tautologiczność
zdań matematyki i logiki, to tylko niektóre zagadnienia, które pobudziły
Wiedeńczyków do twórczej pracy filozoficznej i naukowej. Jednakże najważniejszym
wkładem Wittgensteina w rozwój Koła, było przeniesienie punktu ciężkości
badań nad naturą rzeczywistości: z rzeczy na fakt, z empirii na język. Do tekstu.. | |
Edmunda Husserla próba przezwyciężenia solipsyzmu Michał Zinowik (12-05-2013) | W Medytacjach Kartezjańskich Edmund Husserl zmierzył się z
problemem spędzającym sen z powiek wielu pokoleniom filozofów. Za cel postawił
sobie przezwyciężenie solipsyzmu,
dowiedzenie, że rzeczywistość poznawana przez podmiot nie jest tylko sumą
subiektywnych wrażeń, a Inni, których spotykamy w przestrzeni, nie są projekcją naszego umysłu
lecz takimi samymi świadomymi podmiotami jak my. Do tekstu.. | |
Dura lex, sed lex Anna Macha – Aslanidou (28-03-2012) | Przechodząc do stanu państwowego ludzie zrzekli się znacznej części
przysługujących im uprawnień, przyjmując na siebie obowiązki, które miały
odtąd ograniczyć ich prawa i absolutną wolność. Jedną z głównych
konsekwencji tej zmiany był fakt, iż odtąd za ludzi
decydował suweren i to on stanowił o większości podejmowanych w państwie
decyzji, nie tylko związanych z życiem publicznym, ale również i prywatnym
poddanych. Poddani rezygnują ze swych uprawnień, nie dzieje się to jednak
bez przyczyny - postanawiają poświęcić swą wolność by zyskać za to
bezpieczeństwo osobiste, niezbędne dla lepszego i szczęśliwszego życia. Do tekstu.. | |
Interpretacja aktu bohatera powieści 'Zbrodnia i kara' u Fryderyka Nietzschego Andrzej Konrad Trzeciak (06-09-2011) | Epoka, w jakiej przyszło żyć Dostojewskiemu i
Nietzschemu zostaje przez niemieckiego myśliciela określona jako okres zwieńczenia
swoiście pojętego, ponieważ metafizycznego, europejskiego nihilizmu. W drobny
pył roztrzaskane zostają tablice dawnych wartości, wartości pozaświatowych,
znajdujące oparcie w idei Boga, który zdaniem Nietzschego wykrwawił się pod
naszymi własnymi nożami. Do tekstu.. | |
David Hume (1711-1776) Daniel Krzewiński (05-05-2011) | Hume rozciąga sceptycyzm również i na sprawę istnienia
Boga. Postawa sceptyczna w tej sprawie łączy się u niego z obroną deizmu,
jako oparcia moralności. Poddaje krytyce racjonalistyczne dowody istnienia
Boga, odrzuca możliwość cudów i wypowiada przekonanie, że religie zawsze były
źródłem niesnasek między ludźmi. Do tekstu.. | |
Martin Heidegger i koncepcja życia autentycznego Daniel Krzewiński (23-04-2011) | Egzystencjalizm Heideggera jest z pewnością reakcją na reifikujący człowieka,
degradujący go do roli ,,kreta w tunelu", wulgarny naturalizm behawioryzmu,
na naturalizm mieszczańskiej socjologii empirycznej, ujmującej osobowość człowieka
jako zwykłą wypadkową ,,wiązkę ról społecznych", na pozytywizm
logiczny, starający się opisać świat ludzki w kategoriach nauk
przyrodniczych. Do tekstu.. | |
Krótkie wprowadzenie do reizmu Michał Haraburda (20-04-2011) | Kotarbiński, aby 'zgolić brodę' Platonowi i wszystkim platonizującym ziomkom, rozważa najpierw kwestie ilości kategorii ontologicznych, w szczególności te zaproponowane przez Wilhelma Wundta, a mianowicie: rzeczy, cechy, stany i stosunki, a także uwzględnia jednokategorialną teorię nazw Stanisława Leśniewskiego, która pociąga za sobą jednokategorialną ontologię. Do tekstu.. | |
Trzy przemiany u Schopenhauera i Nietzschego w świetle Bhagavad-Gity Jacek Stankiewicz (18-01-2011) | W twórczości zarówno Artura Schopenhauera jak i Fryderyka Nietzschego pojawia
się motyw trzech stadiów rozwoju człowieka. Schopenhauer mówi o stadiach egoisty
oświeconego, człowieka sprawiedliwego oraz człowieka szlachetnego. Nietzsche
natomiast mówi o trzech przemianach, jak to "duch wielbłądem się staje, wielbłąd
lwem, wreszcie lew dziecięciem." Do tekstu.. | |
Lew Szestow (1866-1938) Janusz Litewka (07-01-2011) | Jego styl pisarski nosi znamię
Nietzschego: lubuje się w aforyzmach i polemikach, gardzi tradycyjnym
rozważaniem filozoficznym, i często jest bardzo skrajny w swych
stanowiskach, tak iż można się zastanawiać czy traktować je na serio czy
raczej jako retoryczne bądź sceptyczne tło. Szestow napisał dwie późne prace Na szlakach
Hioba (1929) oraz opus magnum Ateny i Jerozolima (1938) by wyrazić
swe dojrzałe stanowisko filozoficzne. Lecz, jego najbardziej ekscytującą
intelektualnie książką jest zbiór esejów Potestas Clavium (1923). Do tekstu.. | |
Materializm w filozofii Michaiła Aleksandrowicza Bakunina Nina Tymińska (10-11-2010) | Nie sposób jest godzić się z istnieniem Boga bez
zrezygnowania z własnej wolności. Deprecjonowanie religii we wszelkiej postaci
wynika u Bakunina z nieco ogólniejszego nastawienia - sprzeciwu wobec wszelkich
przejawów ograniczania wolności ludzkiej. Tak samo, jak wszelkie instytucje
rządowe, państwo, zwierzchnie organizacje, tak i religia wraz ze swoimi
instytucjami (Kościołem przede wszystkim) ogranicza człowieka i odbiera mu
wolność. Do tekstu.. | |
Stanisława Brzozowskiego Wstęp do filozofii – próba analizy Paweł Bielawski (03-08-2010) | Nadając swojemu utworowi formę dialogu, uczynił go możliwie przystępnym, jednocześnie dając mu oryginalną postać. Chciał nawiązać do dialogowych dzieł Platona, w którego czasach "o filozofii rozmawiano na rynkach, gdy była ona sprawą społeczną, a nawet towarzyską". Do tekstu.. | |
Egzystencjalna filozofia wolności Jean Paul Sartre'a Daniel Krzewiński (12-07-2010) | Jean Paul Sartre - popierał Stalina, Castro i Mao, walczył z amerykańskim
imperializmem. Jego pierwsza książka nosiła tytuł "Mdłości". Podobnie jak Albert
Camus był ateistą, ale z jakiegoś powodu zarówno sartrowska forma
egzystencjalizmu, humanizmu jak i ateizmu Alberta Camus'a odrzucała. Sam Sartre
pisał: ,,Na krótką chwilę opuściło mnie obrzydzenie, ale wiem, że ono
znowu powróci to jest mój stan normalny. Nudzę się - to wszystko. Od czasu do
czasu ziewam, tak, że aż mi łzy spływają na policzki. Jest to uczucie głębokiego
przesytu i obrzydzenia, najistotniejsze jądro mojego bytu, materiał, z którego
zostałem zrobiony. Nie zaniedbuję się bynajmniej, przeciwnie, tego ranka wziąłem
kąpiel i ogoliłem się. Tylko, gdy jeszcze raz pomyślę o tych drobnych
zapobiegliwych czynnościach, nie mogę zrozumieć, jak mogłem je przedsięwziąć, są
one bezsensowne..." Wielu do dziś szuka w jego twórczości inspiracji. Do tekstu.. | |
Zagrożenia i pozytywna rola uprzedzeń w procesie poznania według Gadamera Paweł Bielawski (17-04-2010) | Jakie możliwe są zagrożenia wypływające z uprzedzeń? Jedno z nich to z pewnością
pośpieszne sądy w postaci stereotypów. Znacznie wygodniejsze jest po prostu
przejęcie opinii na dany temat, przez co nie trzeba podejmować własnego wysiłku.
W oświeceniu, krytyka uprzedzeń dotyczyła zwłaszcza religijnej tradycji
chrześcijaństwa i ogólnie przyjętej wykładni Biblii. Dogmatyczne przyjmowanie
treści, nie kierując się własnym rozsądkiem, ogranicza naszą wolność i
uniemożliwia dotarcie do prawdy. Bez zmysłu krytycznego, nie można trzeźwo
spoglądać i racjonalnie oceniać. Dopiero uwolnienie własnego rozumu ze
szkodliwych uprzedzeń i uwzględnienie innych punktów widzenia umożliwia
autentyczne poznanie i rozumienie. Do tekstu.. | |
Przegląd archiwum streszczeń
|
|