|
|
Przegląd wyników wyszukiwania
Homeopatyczna dawka normalności Wojciech Szczęsny (25-06-2008) | Nie mogę mieć szacunku dla kogoś kto powołany do przestrzegania prawa ignoruje wizyty szarlatana z Filipin lub ogrodnika, który na podstawie własnych wizji skonstruował kosmiczne urządzenie do leczenia, twierdząc że nie robią oni niczego złego lub udaje, że praktyki paramedyczne w pokoju hotelowym to norma dla Inspekcji Sanitarnej. Dzieje się tak od lat, a pan Filipińczyk i ogrodnik zbierają kasę śmiejąc się w kułak, zaś chorzy na raka ich byli "pacjenci" umierają w Centrum Onkologii w Fordonie wspominając ich łagodne w dotyku ręce i mruczenie w egzotycznym języku. Do tekstu.. | |
Rozdroża dzisiejszej laicyzacji Radosław S. Czarnecki (25-06-2008) | Jeśli dyskurs o którym mowa w niniejszym artykule ma przebiegać według demokratycznych, oświeceniowych, wolnych
standardów (z poszanowaniem
wszystkich odrębności), to organizacje religijne, tak czynnie "uczestniczące" dziś w dialogu publicznym, nie mogą
być traktowane jako totemy, fetysze i nie podlegające krytyce czy negacji świętości. Do tekstu.. | |
Walka dobra ze złem w manicheizmie Łukasz Berezowski (25-06-2008) | Spośród
wielu umownych podziałów, jakie poprzez wieki zakorzeniły się w ludzkiej
mentalności, pozycję uprzywilejowaną zajmuje niewątpliwie dualny schemat
stawiający po jednej stronie dobro, po drugiej zaś zło. Próby ich określenia miały miejsce nie tylko z pomocą filozofii,
ale także z pomocą religii, które z racji swojej konwencji mogły nadać
podziałowi postać absolutną, a obiekty podziału uposażyć w przyczynę
sprawczą, celową, materialną i formalną. Do tekstu.. | |
Wiersze-fotografie Elżbieta Binswanger-Stefańska (25-06-2008) | Piszę wiersze-fotografie. I są jak zdjęcia uchwyconym w kadr fragmentem świata. Czasami nieostrym, czasami pełnym kontrastu, czasami kolorowym, czasem czarno-białym, bywa, że poruszonym, bo drgnęła mi ręka, bywa - sztucznym portretem, sztywnym, pozowanym, bo taki był mój zamysł. I, jak to fotografie, mogą się podobać... albo i nie! Wszystkie są dla dojrzałego czytelnika, skojarzenia są czasami trudne, odległe, dwuznaczne, są to po prostu obrazy dla oczu ludzi dorosłych. Zbyt niezrozumiałe dla dziecka, nieprzyzwoite dla młodzieży. Do tekstu.. | |
Wizerunek bydła w kulturze Paweł Goryl (25-06-2008) | Często pojawiały się
wierzenia, w których podpora świata przybierała postać byka. Znajdujemy je
m.in. u Słowian Południowych, w Azji i na subsaharyjskich obszarach Afryki.
Najlepiej poznane wyobrażenie pochodzi jednak z przekazów dotyczących Świątyni
Salomona. W Świątyni Salomona dwanaście byków, podzielonych na cztery
grupy i skierowanych w cztery strony świata dźwigało na grzbietach
"miedziane morze", z którego czerpano wodę do kapłańskich ablucji. Do tekstu.. | |
Energia nigdy nam się nie wyczerpie Dan Gardner (24-06-2008) | Najważniejszą rzeczą w kwestii kryzysu energii jest
to, że nie ma niedoboru energii. Jesteśmy zalani energią. Brakuje nam taniej
energii. Wielkie, łatwo dostępne, konwencjonalne złoża ropy naftowej to
cudowna rzecz, ponieważ dostarczają olbrzymich ilości energii w zamian za
bardzo skromną ilość energii potrzebnej do wypompowania ropy. Gdy ropa naftowa kosztuje 100
dolarów za baryłkę, a 200 dolarów jest realistyczną możliwością, istnieją
perspektywy spektakularnych zysków dla tych, którzy rozwiną nowe formy taniej
energii. Kapitał wysokiego ryzyka płynie szerokim strumieniem do badań nad
energią, bo inwestorzy szukają Thomasa Newcomena naszej ery. Do tekstu.. | |
Przekleństwo nadmiaru demokracji Andrzej Koraszewski (20-06-2008) | Demokracja
i wolność to nie jest to samo, a co więcej często mamy tu do czynienia z
wyraźnym konfliktem. We współczesnym świecie zwyciężyła idea demokracji,
ale ta, jeśli ogranicza się do wyborów polityków, jeśli nie
produkuje ładu, może wspierać najgorszy rodzaj konserwatyzmu i fanatyzmu,
uniemożliwiać reformy, postęp gospodarczy i społeczny. Historia zachodniej
demokracji jest historią demokracji liberalnej, poprzedzonej długim okresem
stopniowego zwiększania i umacniania praw obywatelskich. Do tekstu.. | |
Historyczne uwarunkowania ewolucji E.coli PZ Myers (20-06-2008) | W zeszłym tygodniu, kiedy podróżowałem, ukazał się ważny artykuł o ewolucji E. coli, opisujący pracę Blounta, Borlanda i Lenskiego nad pojawianiem się nowych cech w eksperymentalnej populacji bakterii. Sądziłem, że zanim wrócę wszyscy tym się zajmą, ale w blogosferze nie ma jeszcze zbyt wiele informacji. W niektórych sprawozdaniach jest niewłaściwy nacisk, bo twierdzą, że chodzi tu o szybkie nabywanie cech, podczas gdy kreacjoniści zrobili z tego całkowity galimatias. Do tekstu.. | |
Są rzeczy wyższe od człowieka. O Dobrowolskim Andrzej Nowicki (20-06-2008) | "SĄ RZECZY WYŻSZE OD CZŁOWIEKA, a więc tych Rzeczy umiłowanie i kult (...) stać się winny przykazaniem najwyższym (...) naczelnymi wartościami są Sztuka i Naukotechnika" - pisał światowej sławy geofizyk Antoni Dobrowolski. Odrzuciłem stawianie Rzeczy "ponad" człowiekiem, przeciwstawianie Rzeczy ludziom nie ma sensu; "pole napięć" wytworzone przez Dobrowolskiego doprowadziło mnie do szukania Twórcy w wytworzonych przez niego Rzeczach. Dobrowolski był pozytywistycznym scjentystą; od Comte'a wziął teorię "trzech stadiów": "magiomistyki" - "filozofii" - "Nauki". Z krytyką magiomistyki zgadzałem się, gloryfikację Nauki mogłem zaakceptować, natomiast nienawiść Dobrowolskiego do "filozofii" uderzała w to, z czym się utożsamiałem i musiała doprowadzić do zerwania. Mimo tego pozostaje Dobrowolski moim Mistrzem. Do tekstu.. | |
Filozofia sztuki. Pytanie o potrzebę ekspresji Katarzyna Płóciennik (20-06-2008) | Lęk przed potępieniem ze strony innych ludzi jest silny i towarzyszy każdemu, ale
jak się okazuje dużo większe obawy wzbudza w człowieku niebezpieczeństwo
"zastygnięcia" w starej formie. To wspomniane już "wyjście poza własną
egzystencję" jest kluczem do przebudzenia, uświadomienia sobie własnych
pragnień i wyrażenia emocji. Do tekstu.. | |
Wobec nauki. Analiza stanowiska metodologicznego Edmunda Husserla Maja Niestrój (17-06-2008) | Obraz
nauki jaki pozostawia Husserl, to dynamiczna koncepcja zbioru teorii, którego
trzonem będą mocno uzasadnione teorie, stanowiące wartość pozaczasową,
otoczone zbiorem zagadnień stale rozwijanych. Odwaga badacza, możliwość
stawiania hipotez roboczych, znaczenie predykcji - wszystko to jest wpisane w
Husserlowskie rozumienie metodologii. Jego wizja jest zdecydowanie nie-Kuhnowska,
ale pozostawia nauce otwarte drzwi dla ewolucji. Do tekstu.. | |
Antyklerykalnie Małgorzata Kurowska (16-06-2008) | Politycy PO i PiS zgodnym chórem mówią o ataku na Kościół i o powrocie do czasów Bieruta. Można by pomyśleć, że Napieralski postanowił wsadzać księży do więzień za przekonania lub fałszować wybory. A on tymczasem chce po prostu egzekwować prawo. Niezależnie od poglądów i przekonań, jakiś poziom ludzi kulturalnych obowiązuje. Tymczasem poseł Cymański komentuje medialne doniesienia, mówiąc, że Napieralski widocznie się "najarał". Zatrważające jest to, że wypowiedź Cymańskiego prawie przeszła bez echa. Utonęła gdzieś w ogólnym jazgocie przerażonych polityków i dziennikarzy, którzy lamentują, że ateiści przejmą sejm. Do tekstu.. | |
Trzymaj się z daleka od 'holistycznych' dentystów Stephen Barrett (15-06-2008) | Wielu dentystów przesadziło w popieraniu pseudonaukowych teorii, szczególnie w dziedzinie odżywiania. Dentyści, którzy określają się jako "holistyczni", twierdzą, że chorobie można zapobiec przez utrzymywanie "optymalnego stanu zdrowia ogólnego" lub "dobrostanu". W ich gabinetach oznacza to na ogół niewłaściwe testy diagnostyczne, rekomendacje drogich suplementów diety lub produktów homeopatycznych; plastikowe przyrządy do zgryzu, niepotrzebną wymianę plomb z amalgamatu; usuwanie zębów leczonych kanałowo. John E. Dodes, ekspert od dentystycznego znachorstwa, zauważył kiedyś, że "dobrostan" to jest "coś, za co znachor otrzymuje zapłatę, kiedy pacjentowi nic nie dolega". Do tekstu.. | |
Liberalizm i neoliberalizm Carlos Quintanilla Yerena (13-06-2008) | Liberalizm jest pewną propozycją dla osób, by osiągnęły najwyższy stopień możliwej pomyślności oraz wolności w społeczeństwie, które zredukowało do minimum nieuniknione konflikty. Jednocześnie, Liberalizm obdarzony jest dwoma istotnymi cnotami, którymi są: tolerancja oraz wiara w siłę rozumu. Neoliberalizm będzie zawsze odnosił się tylko do wymiaru ekonomicznego. Neoliberałowie marnotrawią zasoby tkwiące w społeczeństwie. Jednostka prowadzona swoim rozumem wie dzięki jego zdolnościom, jak wyjść do przodu w środowisku nie tak wrogim. Wierzyć, że życie jest doliną łez prowadzi do nieznośnego poczucia winy, co czyni ludzi nieszczęśliwymi. Życie jest tym, czym my chcemy, by ono było. Postawić na właściwą racjonalną filozofię jest kluczem społeczeństwa wolnego i zdrowego. Do tekstu.. | |
Religijny fundamentalizm a demokracja Radosław S. Czarnecki (13-06-2008) | Wielu obserwatorów zauważa, że od początku lat 80-tych minionego stulecia znaczenie partii religijnych w parlamencie izraelskim (Knesecie) stale rośnie. Ortodoksja i ultra-ortodoksja to nie tylko czarne jarmułki, peleryny, takież kapelusze i płaszcze, brody, pejsy i białe skarpety, oddzielne dzielnice miast itd. To także wyższy przyrost naturalny niż w innych grupach i warstwach społecznych w Izraelu, to dofinansowanie przez państwo edukacji ortodoksyjnej, zwolnienia ze służby wojskowej, ustępstwa świeckiej jurysprudencji na rzecz małżeństw nieletnich, a także "inne" traktowanie przez policję. Do tekstu.. | |
21 przykazań ekologicznych na 21 wiek Maciej Psyk (12-06-2008) | Już od dłuższego
czasu światowe elity zdają sobie z tego sprawę i przygotowują się na
przestawienie gospodarek na erę "po ropie". Dane wskazują, że paliwa alternatywne stanowią dziś zaledwie ułamek energii
uzyskiwanej z paliw kopalnych
więc przejście łagodne jest niemożliwe. Jednak już w tej chwili rządy mogą i powinny podjąć zdecydowane kroki, aby spadek po klifie był jak najmniej bolesny, przedłużając
fazę plateau. Brak takich działań byłby nierozumnym zachowaniem typu "po nas choćby potop". Do tekstu.. | |
Pranie mózgu po tybetańsku Jacek Ponikiewski (12-06-2008) | W religii bon, która uznawana jest za pierwszą, a zatem "tubylczą" religię
Tybetu, występuje szereg technik mistycznych. W obu tych religiach (bon i
dzogczen) wspólną
praktyką jest Guru joga. Polega ona na wizualizacji swego Guru, czyli naszego, w pełni oświeconego nauczyciela przed swoim obliczem. Energia z jego czakr
("trzeciego oka", gardła i serca) ma wpłynąć do ich odpowiedników w
naszym ciele. Do tekstu.. | |
Milczenie po milczeniu. Dwie książki 'z tajnych archiwów Watykanu' Julian Bartosz (09-06-2008) | W marcu ogłoszono encyklikę "Mit brennender Sorge", którą o. Blet nazywa "dokumentem walki z nazizmem". Wedle Godmana nie zasługiwała ona na taką ocenę: "Przeszło dwa lata przed początkiem II wojny światowej głowa Kościoła katolickiego mogła punkt po punkcie potępić herezje narodowego socjalizmu i związane z nim "błędy epoki". Jednak Achille Ratti milczał". Encyklika zdaniem watykanisty była czymś innym niż pełnym odrzuceniem nazizmu. Czymś "pośrednim między troskami niemieckiego episkopatu i obawami Rzymu". Obie strony przepełnione były troską co do komunizmu, żadna nie chciała zerwania stosunków z nazistami. Potępienia nie było. Jak zauważył to już w 1961 katolicki publicysta E. W. Boeckenfoerde encyklika stanowiła przejaw walki o zawarte w konkordacie bona particularia katolicyzmu. Do tekstu.. | |
Przestępstwa w imię Boga Andrzej Koraszewski (08-06-2008) | Boga nikt nie widział, jego sługi widzimy wszędzie, wielu
z nich ma dziwne wrażenie, że ich prawo nie dotyczy, że są ponad prawem, że
ich prawem jest ich sumienie. Sumienie, które nakazuje ojcu zabić swoją córkę,
bo pocałowała się z chłopcem, sumienie, które nakazuje matce zabronienia
transfuzji krwi swojemu dziecku, sumienie, które nakazuje kapłanowi torturowanie "opętanego"
dziecka, sumienie, które nakazuje kapłanowi i bandzie jego zwolenników uniemożliwienie
dostarczenia opieki lekarskiej zgwałconemu dziecku - jest sumieniem
zdemoralizowanego przestępcy i mamy prawo tu oczekiwać ingerencji państwa, więcej,
mamy obowiązek się jej domagać. Do tekstu.. | |
Przemoc psychiczna. Aspekty psychologiczne, zdrowotne i prawne Piotr Patucha (08-06-2008) | Zasada, o której nie powinno się zapominać:
"kiedy cię biją, głośno krzycz". Skrywanie swej tragedii w ciszy i
odosobnieniu jest najgorszym z możliwych rozwiązań. Pamiętajmy, że brak
kary i pobłażanie tylko rozochocą agresorów. Nie powinno się pozwalać na
izolację społeczną. Działacze sekt religijnych budują swoją
siłę na wyalienowaniu ofiar z kręgu rodziny, przyjaciół i środowiska
profesjonalnego. Do tekstu.. | |
Modernizm – niedokończony projekt? Przeciw defetyzmowi rozumu Marcin Punpur (08-06-2008) | Debata nad rozumem jest nieodłączna od ogólniejszej
refleksji nad samą filozofią. Zmiana paradygmatu racjonalności prowadzi
bowiem niejako automatycznie do zmiany statusu filozofii. Warto wiec spytać o
sens i kształt dzisiejszej filozofii. Zgodnie ze swą zarazem
systematyczną i historyczną samokrytyką nie może ona uznawać siebie za
rozum absolutny, lecz już tylko za rozum krytyczny. Taki rozum nie jest absolutny, ale autonomiczny i jako taki warty z pewnością
obrony. Do tekstu.. | |
Koncepcja chrześcijaństwa w filozofii Dymitra Mereżkowskiego Konrad Szocik (08-06-2008) | Mereżkowski, głosząc pochwałę politeistycznej kultury Grecji i Rzymu, dążył jednocześnie do rehabilitacji poczucia piękna świata, dostrzeżenia majestatu i potęgi przyrody. Wskazuje na specyfikę politeistycznych uroczystości, hołdujących pięknu, młodości, przyjemnościom. Przykładem odrodzenia zmysłu estetycznego w początkach chrześcijaństwa jest osoba cesarza Juliana Apostaty, który pięćdziesiąt lat po ustanowieniu tolerancji dla religii chrześcijańskiej przez cesarza Konstantyna I Wielkiego postanowił powrócić do panującej wcześniej religii politeistycznej. Mereżkowski na przykładzie tego niezwykłego cesarza wskazał na zgodność pogańskich religii z porządkiem przyrody i naturalnymi skłonnościami człowieka. Tym samym ukazał nienaturalność i obcość chrześcijaństwa. Do tekstu.. | |
Rozwiązania dotyczące nieletnich we współczesnym prawie polskim Miłosz Obłoza (08-06-2008) | W rozważaniach dotyczących podstawowych kwestii związanych z
traktowaniem nieletnich, należy podkreślić wyjątkowość
uregulowań ustawy z 1982 roku. Jej przepisy przewidują wiele rozwiązań i są
bardzo elastyczne. W sprawach
nieletnich należy mieć na względzie ściśle indywidualne i głównie
pozaprawne elementy. Skuteczność omawianych regulacji zależy także, czy może
przede wszystkim od sfery organizacyjnej, dotyczącej całego złożonego
systemu jaki te rozwiązania tworzą. Do tekstu.. | |
Miejsce dla groteski w sztuce Katarzyna Płóciennik (08-06-2008) | Groteska i jej analiza uświadomiła wiele samym artystom i historykom
sztuki. Postawiła ważne pytania i udzieliła sensownych odpowiedzi. Zwróciła
uwagę, że świat na opak spełnia konkretne zadanie, że potwory i wszelkie
deformacje są nie tylko po to, by się ich bać i przed nimi uciekać. Są
okryte również wieloma symbolami, które powinny być odczytane i właściwie
zinterpretowane. Z groteską, czy to w sztuce czy literaturze jest tak, że
trzeba nauczyć się ją "czytać" między wierszami. Do tekstu.. | |
Angelland - boski reality show Lucjan Ferus (05-06-2008) | Pewnego razu do Stwórcy, który siedział w niebie na swym pięknie rzeźbionym,
alabastrowym tronie i słuchał ze znudzoną miną śpiewów anielskich, przyszła
delegacja aniołów. Pod przewodnictwem - jakże by inaczej - pierwszego
anioła Boga, Satanaela, który rzekł: - "Wybacz Panie, iż
przeszkadzamy ci w takiej chwili...Chcieliśmy cię Panie prosić, abyś stworzył nam jakieś
rozrywki w niebie, które by uatrakcyjniały naszą monotonną egzystencję..."
- przerwał, bo Stwórca wyprostował się na swym tronie i popatrzył po
przybyłych aniołach. Do tekstu.. | |
Polskie tradycje religijne i polityczne Daniel Zbytek (04-06-2008) | Polski katolicyzm jest niewątpliwie religią dość odległą od chrześcijaństwa zachodnioeuropejskiego. Bardziej przypomina kulty indoeuropejskich przodków - z liczną rzeszą świętych na wszelką okazję, tworzących wielobóstwowy panteon, z naczelnym kultem Matki-Żywicielki, kultem zmarłych - nie tylko Święto Zmarłych, które duchowieństwo beznadziejnie od wieków próbuje przetworzyć w święto wszystkich świętych, ale także z pielgrzymkami do świętych miejsc z grobami i cudownymi obrazami. Mamy jeszcze mnóstwo duchownych, cudacznie poprzebieranych. Hindus w tym klimacie religijnym czuje się znacznie bardziej swojsko, niż w Paryżu czy Frankfurcie. Do tekstu.. | |
Dlaczego mówimy głupstwa? Dan Gardner (04-06-2008) | Normalnie nie byłoby mądre
przeprowadzanie starannej i dokładnej analizy filozoficznych rozmyślań znanej
z rozmyślania Sharon Stone. Każda reguła ma jednak wyjątki i najnowsze głębokie
myśli pani Stone z pewnością są wyjątkowe. "Czy to jest karma -
powiedziała gwiazda o trzęsieniu ziemi w Chinach - kiedy nie jesteś
miły, to zdarzają ci się złe rzeczy?" Do tekstu.. | |
Genom dziobaka PZ Myers (04-06-2008) | Wystarczy spojrzeć na tytuł
artykułu: Genome analysis of the platypus
reveals unique signature of evolution (Analiza genomu dziobaka ujawnia
unikatową sygnaturę ewolucji), żeby zobaczyć, że konwencja dziennikarska
przedstawiania dziobaka jako dziwadła, stworzenia - będącego jakimś
zlepkiem, wykazuje całkowite
niezrozumienie tego, o co tu chodzi. Praca nad genomem dziobaka opisuje dowody na rzecz ewolucji w
analizie porównawczej genomów wielu organizmów, z naciskiem na nowo odkryte
dane z genomu dziobaka. Do tekstu.. | |
Amerykański rodowód religijnego fundamentalizmu Radosław S. Czarnecki (04-06-2008) | Fundamentalizm określa światopogląd religijny charakteryzujący się następującymi cechami: dogmatyzmem, autorytaryzmem, moralizmem, prozelityzmem, anty-ekumenizmem, radykalnym ujęciem antynomii Dobra i Zła, dualizmem aksjologicznym oraz ekskluzywizmem soteriologicznym. Głównym adwersarzem fundamentalistycznych ruchów religijnych jest w takiej perspektywie społeczeństwo otwarte, demokratyczne, o szerokim zakresie wolności przyznawanych jednostce, pluralistyczne. Krótko mówiąc - współczesne i ponowoczesne. Dziwić więc może teza różna od wersji powszechnie dziś rozpowszechnionej, iż fundamentalizm sui generis jest wytworem kultury łacińsko-atlantyckiej, a konkretnie jej amerykańskiej odnogi. Do tekstu.. | |
Zakład Pascala z grabarzem Andrzej Koraszewski (04-06-2008) | Koniec
homeopatii - pod takim tytułem "Lancet", jedno z najpoważniejszych
medycznych czasopism świata, opublikował przed trzema laty badania porównawcze
110 testów nad "lekami" homeopatycznymi.
Mając w ręku tak trudną do zakwestionowania masę dowodów autorzy
badań porównawczych najwyraźniej mieli wrażenie, że tym razem pogrzebali tę
szarlatanerię raz na zawsze. Publikacja połączona była z krytyką raportu Światowej
Organizacji Zdrowia, który uznając, że nie ma żadnych dowodów na to, iż te
leki działają, zdawał się wyrażać pewne zastrzeżenia
wobec mówienia o tym głośno. Do tekstu.. | |
Lista bluźnierstw Maciej Psyk (04-06-2008) | Brytyjski tygodnik "Times" dla zilustrowania stanu wolności słowa, sumienia i wyznania opublikował wyjątkową listę dwudziestu bluźnierstw popełnionych w ciągu ostatnich stu lat. Dziennikarka Joanna Sugden wykazała się dużą drobiazgowością oceniając w każdym przypadku pięć czynników: obsceniczność (O), kryminalność w kraju popełnienia (K), efekt religijny (ER), efekt polityczny (EP) i liczbę ofiar (LO). Do tekstu.. | |
Suwerenność konsumenta Bogusław Siemiątkowski (04-06-2008) | W swojej sztandarowej pracy "Bogactwo Narodów", Adam Smith pisał: "Istotną i skuteczną kontrolę nad rzemieślnikiem sprawują klienci". Dwieście lat później David Lubars, szef jednej z największych firm reklamowych Omnicom Group napisze: "Konsumenci są jak karaluchy, spryskujesz ich, spryskujesz, a oni natychmiast się uodporniają". Świat się zmienił. Rynek dżentelmenów Smitha zastąpiony został przez kapitalizm speców od marketingu. Pijar i reklama zdawać by się mogło, że stały się nieodłącznymi cechami nowoczesności, towarzysząc nam niemal na każdym kroku. Do tekstu.. | |
Impotencja Anarchii: obraz upadku indywidualności w starciu z hamburgerem Łukasz Kołodziej (03-06-2008) | Naprzeciw nas stoją "Oni" czyli
wszyscy, z którymi się nie identyfikujemy, w ostateczności wszyscy oprócz
nas. Oni stworzyli system wartości-system normatywny. Jego siła to możliwość
nakładania sankcji na tych, którzy się do norm nie stosują. Jednak nie stoimy na
pozycji
przegranej, możemy dalej walczyć, obyczajowość to strefa, gdzie trwa
regularna wojna między twardogłowymi i awangardą. W tej grze zwycięzca
skazany jest na śmierć, ponieważ zwycięska awangarda staje się kanonem, który
z czasem również zostanie obalony. Do tekstu.. | |
Modernistyczna obsesja. Erotyzm w sztuce na przykładzie motywu Salome Katarzyna Płóciennik (03-06-2008) | La femme fatale, której poświęcam
tę pracę, jest dla mnie niesamowicie ciekawą figurą funkcjonującą w wyobraźni
ludzkiej. Piękna, kusząca ledwie osłoniętym ciałem, a jednak niebezpieczna,
prawdziwie groźna. Jest modliszką, wampirem. Ale także muzą dla pisarzy i
artystów. Erotyzm sztuki modernizmu to la femme fatale. Do tekstu.. | |
Indiana Jones do odkochania Elżbieta Binswanger-Stefańska (02-06-2008) | Każde czasy mają swoich bohaterów a każdy bohater jest na miarę swoich czasów. Starożytni podziwiali Heraklesa i jego siłę, Odysa i jego przebiegłość, Eneasza i jego niezłomność, bogobojne średniowiecze na klęczkach podziwiało swoich bogobojnych rycerzy (happy end: Lancelot kończy w klasztorze), zaś ludziom oświecenia imponował Robinson Crusoe, sam na bezludnej wyspie, zaradny, rozumny, rozumiejący... A przenosząc się do naszych czasów, okres zimnej wojny wylansował w latach 60. XX wieku Jamesa Bonda, niestarzejącego się nieskazitelnego bezdzietnego playboya-szpiega w niemnących koszulkach non-iron. Pokolenie po nim narodził się bohater lat 80., sympatyczny, ciepły, pełen wdzięku i subtelnej autoironii archeolog-awanturnik dr Henry Walton Jones Jr krócej Indiana Jones, dla wielbicieli - Indy. Do tekstu.. | |
J. Habermas i teoria racjonalności komunikacyjnej Marcin Punpur (02-06-2008) | Jürgen Habermas jest najbardziej prominentnym przedstawicielem teorii krytycznej drugiej generacji Szkoły Frankfurckiej. Jego dorobek obejmuje niezliczone prace, których interdyscyplinarność i złożoność u jednych wywołuje frustracje, u innych głęboki podziw. Podstawowy motyw jego filozofii obraca się wokół obrony Oświecenia, z rozumem jako zasadą regulującą stosunki społeczne na czele. W tym celu dokonuje detranscendenalizacji tradycyjnych instancji filozoficznych i na bazie teorii działania komunikacyjnego rozwija koncepcję racjonalności komunikacyjnej, której poświęcony jest niniejsza praca. Do tekstu.. | |
Upadłość i bankructwo w Księstwie Warszawskim i Królestwie Polskim Miłosz Obłoza (02-06-2008) | Instytucje
mające na celu ochronę stosunków handlowych, dzisiaj określanych jako obrót
gospodarczy, zyskały wraz z rozwojem tych stosunków bardzo istotne znaczenie.
Jako element prawa handlowego (ale również karnego, administracyjnego) stanowią
dopełnienie jego regulacji, które umożliwia realizację głównych zasad, na
jakich się one opierają. Chodzi tutaj w szczególności o pewność, szybkość
obrotu oraz zasadę pacta sunt servanda. Do tekstu.. | |
Przegląd archiwum streszczeń
|
|