Racjonalista - Strona głównaDo treści


Fundusz Racjonalisty

Wesprzyj nas..
Zarejestrowaliśmy
199.419.379 wizyt
Ponad 1065 autorów napisało dla nas 7364 tekstów. Zajęłyby one 29017 stron A4

Wyszukaj na stronach:

Kryteria szczegółowe

Najnowsze strony..

 Czy konflikt w Gazie skończy się w 2024?
Raczej tak
Chyba tak
Nie wiem
Chyba nie
Raczej nie
  

Oddano 218 głosów.
Nowości w sklepie:
Mariusz Agnosiewicz - Zapomniane dzieje Polski
Tadeusz Dołęga-Mostowicz - Kiwony
Wanda Krzemińska i Piotr Nowak (red) - Przestrzenie informacji
Katarzyna Sztop-Rutkowska - Próba dialogu. Polacy i Żydzi w międzywojennym Białymstoku
Ludwik Bazylow - Obalenie caratu
Kerstin Steinbach - Były kiedyś lepsze czasy... (1965-1975) Znienawidzone obrazy i ich wyparty przekaz
Sklepik "Racjonalisty"

Złota myśl Racjonalisty:
Twierdzenia, których zasadniczo nie można sprawdzić, są jako wyjaśnienia pozbawione wartości.
Przegląd wyników wyszukiwania

Homeopatyczna dawka normalności
Wojciech Szczęsny (25-06-2008)
Nie mogę mieć szacunku dla kogoś kto powołany do przestrzegania prawa ignoruje wizyty szarlatana z Filipin lub ogrodnika, który na podstawie własnych wizji skonstruował kosmiczne urządzenie do leczenia, twierdząc że nie robią oni niczego złego lub udaje, że praktyki paramedyczne w pokoju hotelowym to norma dla Inspekcji Sanitarnej. Dzieje się tak od lat, a pan Filipińczyk i ogrodnik zbierają kasę śmiejąc się w kułak, zaś chorzy na raka ich byli "pacjenci" umierają w Centrum Onkologii w Fordonie wspominając ich łagodne w dotyku ręce i mruczenie w egzotycznym języku. Do tekstu..
Rozdroża dzisiejszej laicyzacji
Radosław S. Czarnecki (25-06-2008)
Jeśli dyskurs o którym mowa w niniejszym artykule ma przebiegać według demokratycznych, oświeceniowych, wolnych standardów (z poszanowaniem wszystkich odrębności), to organizacje religijne, tak czynnie "uczestniczące" dziś w dialogu publicznym, nie mogą być traktowane jako totemy, fetysze i nie podlegające krytyce czy negacji świętości. Do tekstu..
Walka dobra ze złem w manicheizmie
Łukasz Berezowski (25-06-2008)
Spośród wielu umownych podziałów, jakie poprzez wieki zakorzeniły się w ludzkiej mentalności, pozycję uprzywilejowaną zajmuje niewątpliwie dualny schemat stawiający po jednej stronie dobro, po drugiej zaś zło. Próby ich określenia miały miejsce nie tylko z pomocą filozofii, ale także z pomocą religii, które z racji swojej konwencji mogły nadać podziałowi postać absolutną, a obiekty podziału uposażyć w przyczynę sprawczą, celową, materialną i formalną. Do tekstu..
Wiersze-fotografie
Elżbieta Binswanger-Stefańska (25-06-2008)
Piszę wiersze-fotografie. I są jak zdjęcia uchwyconym w kadr fragmentem świata. Czasami nieostrym, czasami pełnym kontrastu, czasami kolorowym, czasem czarno-białym, bywa, że poruszonym, bo drgnęła mi ręka, bywa - sztucznym portretem, sztywnym, pozowanym, bo taki był mój zamysł. I, jak to fotografie, mogą się podobać... albo i nie! Wszystkie są dla dojrzałego czytelnika, skojarzenia są czasami trudne, odległe, dwuznaczne, są to po prostu obrazy dla oczu ludzi dorosłych. Zbyt niezrozumiałe dla dziecka, nieprzyzwoite dla młodzieży. Do tekstu..
Wizerunek bydła w kulturze
Paweł Goryl (25-06-2008)
Często pojawiały się wierzenia, w których podpora świata przybierała postać byka. Znajdujemy je m.in. u Słowian Południowych, w Azji i na subsaharyjskich obszarach Afryki. Najlepiej poznane wyobrażenie pochodzi jednak z przekazów dotyczących Świątyni Salomona. W Świątyni Salomona dwanaście byków, podzielonych na cztery grupy i skierowanych w cztery strony świata dźwigało na grzbietach "miedziane morze", z którego czerpano wodę do kapłańskich ablucji. Do tekstu..
Energia nigdy nam się nie wyczerpie
Dan Gardner (24-06-2008)
Najważniejszą rzeczą w kwestii kryzysu energii jest to, że nie ma niedoboru energii. Jesteśmy zalani energią. Brakuje nam taniej energii. Wielkie, łatwo dostępne, konwencjonalne złoża ropy naftowej to cudowna rzecz, ponieważ dostarczają olbrzymich ilości energii w zamian za bardzo skromną ilość energii potrzebnej do wypompowania ropy. Gdy ropa naftowa kosztuje 100 dolarów za baryłkę, a 200 dolarów jest realistyczną możliwością, istnieją perspektywy spektakularnych zysków dla tych, którzy rozwiną nowe formy taniej energii. Kapitał wysokiego ryzyka płynie szerokim strumieniem do badań nad energią, bo inwestorzy szukają Thomasa Newcomena naszej ery. Do tekstu..
Przekleństwo nadmiaru demokracji
Andrzej Koraszewski (20-06-2008)
Demokracja i wolność to nie jest to samo, a co więcej często mamy tu do czynienia z wyraźnym konfliktem. We współczesnym świecie zwyciężyła idea demokracji, ale ta, jeśli ogranicza się do wyborów polityków, jeśli nie produkuje ładu, może wspierać najgorszy rodzaj konserwatyzmu i fanatyzmu, uniemożliwiać reformy, postęp gospodarczy i społeczny. Historia zachodniej demokracji jest historią demokracji liberalnej, poprzedzonej długim okresem stopniowego zwiększania i umacniania praw obywatelskich. Do tekstu..
Historyczne uwarunkowania ewolucji E.coli
PZ Myers (20-06-2008)
W zeszłym tygodniu, kiedy podróżowałem, ukazał się ważny artykuł o ewolucji E. coli, opisujący pracę Blounta, Borlanda i Lenskiego nad pojawianiem się nowych cech w eksperymentalnej populacji bakterii. Sądziłem, że zanim wrócę wszyscy tym się zajmą, ale w blogosferze nie ma jeszcze zbyt wiele informacji. W niektórych sprawozdaniach jest niewłaściwy nacisk, bo twierdzą, że chodzi tu o szybkie nabywanie cech, podczas gdy kreacjoniści zrobili z tego całkowity galimatias. Do tekstu..
Są rzeczy wyższe od człowieka. O Dobrowolskim
Andrzej Nowicki (20-06-2008)
"SĄ RZECZY WYŻSZE OD CZŁOWIEKA, a więc tych Rzeczy umiłowanie i kult (...) stać się winny przykazaniem najwyższym (...) naczelnymi wartościami są Sztuka i Naukotechnika" - pisał światowej sławy geofizyk Antoni Dobrowolski. Odrzuciłem stawianie Rzeczy "ponad" człowiekiem, przeciwstawianie Rzeczy ludziom nie ma sensu; "pole napięć" wytworzone przez Dobrowolskiego doprowadziło mnie do szukania Twórcy w wytworzonych przez niego Rzeczach. Dobrowolski był pozytywistycznym scjentystą; od Comte'a wziął teorię "trzech stadiów": "magiomistyki" - "filozofii" - "Nauki". Z krytyką magiomistyki zgadzałem się, gloryfikację Nauki mogłem zaakceptować, natomiast nienawiść Dobrowolskiego do "filozofii" uderzała w to, z czym się utożsamiałem i musiała doprowadzić do zerwania. Mimo tego pozostaje Dobrowolski moim Mistrzem. Do tekstu..
Filozofia sztuki. Pytanie o potrzebę ekspresji
Katarzyna Płóciennik (20-06-2008)
Lęk przed potępieniem ze strony innych ludzi jest silny i towarzyszy każdemu, ale jak się okazuje dużo większe obawy wzbudza w człowieku niebezpieczeństwo "zastygnięcia" w starej formie. To wspomniane już "wyjście poza własną egzystencję" jest kluczem do przebudzenia, uświadomienia sobie własnych pragnień i wyrażenia emocji. Do tekstu..
Wobec nauki. Analiza stanowiska metodologicznego Edmunda Husserla
Maja Niestrój (17-06-2008)
Obraz nauki jaki pozostawia Husserl, to dynamiczna koncepcja zbioru teorii, którego trzonem będą mocno uzasadnione teorie, stanowiące wartość pozaczasową, otoczone zbiorem zagadnień stale rozwijanych. Odwaga badacza, możliwość stawiania hipotez roboczych, znaczenie predykcji - wszystko to jest wpisane w Husserlowskie rozumienie metodologii. Jego wizja jest zdecydowanie nie-Kuhnowska, ale pozostawia nauce otwarte drzwi dla ewolucji. Do tekstu..
Antyklerykalnie
Małgorzata Kurowska (16-06-2008)
Politycy PO i PiS zgodnym chórem mówią o ataku na Kościół i o powrocie do czasów Bieruta. Można by pomyśleć, że Napieralski postanowił wsadzać księży do więzień za przekonania lub fałszować wybory. A on tymczasem chce po prostu egzekwować prawo. Niezależnie od poglądów i przekonań, jakiś poziom ludzi kulturalnych obowiązuje. Tymczasem poseł Cymański komentuje medialne doniesienia, mówiąc, że Napieralski widocznie się "najarał". Zatrważające jest to, że wypowiedź Cymańskiego prawie przeszła bez echa. Utonęła gdzieś w ogólnym jazgocie przerażonych polityków i dziennikarzy, którzy lamentują, że ateiści przejmą sejm. Do tekstu..
Trzymaj się z daleka od 'holistycznych' dentystów
Stephen Barrett (15-06-2008)
Wielu dentystów przesadziło w popieraniu pseudonaukowych teorii, szczególnie w dziedzinie odżywiania. Dentyści, którzy określają się jako "holistyczni", twierdzą, że chorobie można zapobiec przez utrzymywanie "optymalnego stanu zdrowia ogólnego" lub "dobrostanu". W ich gabinetach oznacza to na ogół niewłaściwe testy diagnostyczne, rekomendacje drogich suplementów diety lub produktów homeopatycznych; plastikowe przyrządy do zgryzu, niepotrzebną wymianę plomb z amalgamatu; usuwanie zębów leczonych kanałowo. John E. Dodes, ekspert od dentystycznego znachorstwa, zauważył kiedyś, że "dobrostan" to jest "coś, za co znachor otrzymuje zapłatę, kiedy pacjentowi nic nie dolega". Do tekstu..
Liberalizm i neoliberalizm
Carlos Quintanilla Yerena (13-06-2008)
Liberalizm jest pewną propozycją dla osób, by osiągnęły najwyższy stopień możliwej pomyślności oraz wolności w społeczeństwie, które zredukowało do minimum nieuniknione konflikty. Jednocześnie, Liberalizm obdarzony jest dwoma istotnymi cnotami, którymi są: tolerancja oraz wiara w siłę rozumu. Neoliberalizm będzie zawsze odnosił się tylko do wymiaru ekonomicznego. Neoliberałowie marnotrawią zasoby tkwiące w społeczeństwie. Jednostka prowadzona swoim rozumem wie dzięki jego zdolnościom, jak wyjść do przodu w środowisku nie tak wrogim. Wierzyć, że życie jest doliną łez prowadzi do nieznośnego poczucia winy, co czyni ludzi nieszczęśliwymi. Życie jest tym, czym my chcemy, by ono było. Postawić na właściwą racjonalną filozofię jest kluczem społeczeństwa wolnego i zdrowego. Do tekstu..
Religijny fundamentalizm a demokracja
Radosław S. Czarnecki (13-06-2008)
Wielu obserwatorów zauważa, że od początku lat 80-tych minionego stulecia znaczenie partii religijnych w parlamencie izraelskim (Knesecie) stale rośnie. Ortodoksja i ultra-ortodoksja to nie tylko czarne jarmułki, peleryny, takież kapelusze i płaszcze, brody, pejsy i białe skarpety, oddzielne dzielnice miast itd. To także wyższy przyrost naturalny niż w innych grupach i warstwach społecznych w Izraelu, to dofinansowanie przez państwo edukacji ortodoksyjnej, zwolnienia ze służby wojskowej, ustępstwa świeckiej jurysprudencji na rzecz małżeństw nieletnich, a także "inne" traktowanie przez policję. Do tekstu..
21 przykazań ekologicznych na 21 wiek
Maciej Psyk (12-06-2008)
Już od dłuższego czasu światowe elity zdają sobie z tego sprawę i przygotowują się na przestawienie gospodarek na erę "po ropie". Dane wskazują, że paliwa alternatywne stanowią dziś zaledwie ułamek energii uzyskiwanej z paliw kopalnych więc przejście łagodne jest niemożliwe. Jednak już w tej chwili rządy mogą i powinny podjąć zdecydowane kroki, aby spadek po klifie był jak najmniej bolesny, przedłużając fazę plateau. Brak takich działań byłby nierozumnym zachowaniem typu "po nas choćby potop". Do tekstu..
Pranie mózgu po tybetańsku
Jacek Ponikiewski (12-06-2008)
W religii bon, która uznawana jest za pierwszą, a zatem "tubylczą" religię Tybetu, występuje szereg technik mistycznych. W obu tych religiach (bon i dzogczen) wspólną praktyką jest Guru joga. Polega ona na wizualizacji swego Guru, czyli naszego, w pełni oświeconego nauczyciela przed swoim obliczem. Energia z jego czakr ("trzeciego oka", gardła i serca) ma wpłynąć do ich odpowiedników w naszym ciele. Do tekstu..
Milczenie po milczeniu. Dwie książki 'z tajnych archiwów Watykanu'
Julian Bartosz (09-06-2008)
W marcu ogłoszono encyklikę "Mit brennender Sorge", którą o. Blet nazywa "dokumentem walki z nazizmem". Wedle Godmana nie zasługiwała ona na taką ocenę: "Przeszło dwa lata przed początkiem II wojny światowej głowa Kościoła katolickiego mogła punkt po punkcie potępić herezje narodowego socjalizmu i związane z nim "błędy epoki". Jednak Achille Ratti milczał". Encyklika zdaniem watykanisty była czymś innym niż pełnym odrzuceniem nazizmu. Czymś "pośrednim między troskami niemieckiego episkopatu i obawami Rzymu". Obie strony przepełnione były troską co do komunizmu, żadna nie chciała zerwania stosunków z nazistami. Potępienia nie było. Jak zauważył to już w 1961 katolicki publicysta E. W. Boeckenfoerde encyklika stanowiła przejaw walki o zawarte w konkordacie bona particularia katolicyzmu. Do tekstu..
Przestępstwa w imię Boga
Andrzej Koraszewski (08-06-2008)
Boga nikt nie widział, jego sługi widzimy wszędzie, wielu z nich ma dziwne wrażenie, że ich prawo nie dotyczy, że są ponad prawem, że ich prawem jest ich sumienie. Sumienie, które nakazuje ojcu zabić swoją córkę, bo pocałowała się z chłopcem, sumienie, które nakazuje matce zabronienia transfuzji krwi swojemu dziecku, sumienie, które nakazuje kapłanowi torturowanie "opętanego" dziecka, sumienie, które nakazuje kapłanowi i bandzie jego zwolenników uniemożliwienie dostarczenia opieki lekarskiej zgwałconemu dziecku - jest sumieniem zdemoralizowanego przestępcy i mamy prawo tu oczekiwać ingerencji państwa, więcej, mamy obowiązek się jej domagać. Do tekstu..
Przemoc psychiczna. Aspekty psychologiczne, zdrowotne i prawne
Piotr Patucha (08-06-2008)
Zasada, o której nie powinno się zapominać: "kiedy cię biją, głośno krzycz". Skrywanie swej tragedii w ciszy i odosobnieniu jest najgorszym z możliwych rozwiązań. Pamiętajmy, że brak kary i pobłażanie tylko rozochocą agresorów. Nie powinno się pozwalać na izolację społeczną. Działacze sekt religijnych budują swoją siłę na wyalienowaniu ofiar z kręgu rodziny, przyjaciół i środowiska profesjonalnego. Do tekstu..
Modernizm – niedokończony projekt? Przeciw defetyzmowi rozumu
Marcin Punpur (08-06-2008)
Debata nad rozumem jest nieodłączna od ogólniejszej refleksji nad samą filozofią. Zmiana paradygmatu racjonalności prowadzi bowiem niejako automatycznie do zmiany statusu filozofii. Warto wiec spytać o sens i kształt dzisiejszej filozofii. Zgodnie ze swą zarazem systematyczną i historyczną samokrytyką nie może ona uznawać siebie za rozum absolutny, lecz już tylko za rozum krytyczny. Taki rozum nie jest absolutny, ale autonomiczny i jako taki warty z pewnością obrony. Do tekstu..
Koncepcja chrześcijaństwa w filozofii Dymitra Mereżkowskiego
Konrad Szocik (08-06-2008)
Mereżkowski, głosząc pochwałę politeistycznej kultury Grecji i Rzymu, dążył jednocześnie do rehabilitacji poczucia piękna świata, dostrzeżenia majestatu i potęgi przyrody. Wskazuje na specyfikę politeistycznych uroczystości, hołdujących pięknu, młodości, przyjemnościom. Przykładem odrodzenia zmysłu estetycznego w początkach chrześcijaństwa jest osoba cesarza Juliana Apostaty, który pięćdziesiąt lat po ustanowieniu tolerancji dla religii chrześcijańskiej przez cesarza Konstantyna I Wielkiego postanowił powrócić do panującej wcześniej religii politeistycznej. Mereżkowski na przykładzie tego niezwykłego cesarza wskazał na zgodność pogańskich religii z porządkiem przyrody i naturalnymi skłonnościami człowieka. Tym samym ukazał nienaturalność i obcość chrześcijaństwa. Do tekstu..
Rozwiązania dotyczące nieletnich we współczesnym prawie polskim
Miłosz Obłoza (08-06-2008)
W rozważaniach dotyczących podstawowych kwestii związanych z traktowaniem nieletnich, należy podkreślić wyjątkowość uregulowań ustawy z 1982 roku. Jej przepisy przewidują wiele rozwiązań i są bardzo elastyczne. W sprawach nieletnich należy mieć na względzie ściśle indywidualne i głównie pozaprawne elementy. Skuteczność omawianych regulacji zależy także, czy może przede wszystkim od sfery organizacyjnej, dotyczącej całego złożonego systemu jaki te rozwiązania tworzą. Do tekstu..
Miejsce dla groteski w sztuce
Katarzyna Płóciennik (08-06-2008)
Groteska i jej analiza uświadomiła wiele samym artystom i historykom sztuki. Postawiła ważne pytania i udzieliła sensownych odpowiedzi. Zwróciła uwagę, że świat na opak spełnia konkretne zadanie, że potwory i wszelkie deformacje są nie tylko po to, by się ich bać i przed nimi uciekać. Są okryte również wieloma symbolami, które powinny być odczytane i właściwie zinterpretowane. Z groteską, czy to w sztuce czy literaturze jest tak, że trzeba nauczyć się ją "czytać" między wierszami. Do tekstu..
Angelland - boski reality show
Lucjan Ferus (05-06-2008)
Pewnego razu do Stwórcy, który siedział w niebie na swym pięknie rzeźbionym, alabastrowym tronie i słuchał ze znudzoną miną śpiewów anielskich, przyszła delegacja aniołów. Pod przewodnictwem - jakże by inaczej - pierwszego anioła Boga, Satanaela, który rzekł: - "Wybacz Panie, iż przeszkadzamy ci w takiej chwili...Chcieliśmy cię Panie prosić, abyś stworzył nam jakieś rozrywki w niebie, które by uatrakcyjniały naszą monotonną egzystencję..." - przerwał, bo Stwórca wyprostował się na swym tronie i popatrzył po przybyłych aniołach. Do tekstu..
Polskie tradycje religijne i polityczne
Daniel Zbytek (04-06-2008)
Polski katolicyzm jest niewątpliwie religią dość odległą od chrześcijaństwa zachodnioeuropejskiego. Bardziej przypomina kulty indoeuropejskich przodków - z liczną rzeszą świętych na wszelką okazję, tworzących wielobóstwowy panteon, z naczelnym kultem Matki-Żywicielki, kultem zmarłych - nie tylko Święto Zmarłych, które duchowieństwo beznadziejnie od wieków próbuje przetworzyć w święto wszystkich świętych, ale także z pielgrzymkami do świętych miejsc z grobami i cudownymi obrazami. Mamy jeszcze mnóstwo duchownych, cudacznie poprzebieranych. Hindus w tym klimacie religijnym czuje się znacznie bardziej swojsko, niż w Paryżu czy Frankfurcie. Do tekstu..
Dlaczego mówimy głupstwa?
Dan Gardner (04-06-2008)
Normalnie nie byłoby mądre przeprowadzanie starannej i dokładnej analizy filozoficznych rozmyślań znanej z rozmyślania Sharon Stone. Każda reguła ma jednak wyjątki i najnowsze głębokie myśli pani Stone z pewnością są wyjątkowe. "Czy to jest karma - powiedziała gwiazda o trzęsieniu ziemi w Chinach - kiedy nie jesteś miły, to zdarzają ci się złe rzeczy?" Do tekstu..
Genom dziobaka
PZ Myers (04-06-2008)
Wystarczy spojrzeć na tytuł artykułu: Genome analysis of the platypus reveals unique signature of evolution (Analiza genomu dziobaka ujawnia unikatową sygnaturę ewolucji), żeby zobaczyć, że konwencja dziennikarska przedstawiania dziobaka jako dziwadła, stworzenia - będącego jakimś zlepkiem, wykazuje całkowite niezrozumienie tego, o co tu chodzi. Praca nad genomem dziobaka opisuje dowody na rzecz ewolucji w analizie porównawczej genomów wielu organizmów, z naciskiem na nowo odkryte dane z genomu dziobaka. Do tekstu..
Amerykański rodowód religijnego fundamentalizmu
Radosław S. Czarnecki (04-06-2008)
Fundamentalizm określa światopogląd religijny charakteryzujący się następującymi cechami: dogmatyzmem, autorytaryzmem, moralizmem, prozelityzmem, anty-ekumenizmem, radykalnym ujęciem antynomii Dobra i Zła, dualizmem aksjologicznym oraz ekskluzywizmem soteriologicznym. Głównym adwersarzem fundamentalistycznych ruchów religijnych jest w takiej perspektywie społeczeństwo otwarte, demokratyczne, o szerokim zakresie wolności przyznawanych jednostce, pluralistyczne. Krótko mówiąc - współczesne i ponowoczesne. Dziwić więc może teza różna od wersji powszechnie dziś rozpowszechnionej, iż fundamentalizm sui generis jest wytworem kultury łacińsko-atlantyckiej, a konkretnie jej amerykańskiej odnogi. Do tekstu..
Zakład Pascala z grabarzem
Andrzej Koraszewski (04-06-2008)
Koniec homeopatii - pod takim tytułem "Lancet", jedno z najpoważniejszych medycznych czasopism świata, opublikował przed trzema laty badania porównawcze 110 testów nad "lekami" homeopatycznymi. Mając w ręku tak trudną do zakwestionowania masę dowodów autorzy badań porównawczych najwyraźniej mieli wrażenie, że tym razem pogrzebali tę szarlatanerię raz na zawsze. Publikacja połączona była z krytyką raportu Światowej Organizacji Zdrowia, który uznając, że nie ma żadnych dowodów na to, iż te leki działają, zdawał się wyrażać pewne zastrzeżenia wobec mówienia o tym głośno. Do tekstu..
Lista bluźnierstw
Maciej Psyk (04-06-2008)
Brytyjski tygodnik "Times" dla zilustrowania stanu wolności słowa, sumienia i wyznania opublikował wyjątkową listę dwudziestu bluźnierstw popełnionych w ciągu ostatnich stu lat. Dziennikarka Joanna Sugden wykazała się dużą drobiazgowością oceniając w każdym przypadku pięć czynników: obsceniczność (O), kryminalność w kraju popełnienia (K), efekt religijny (ER), efekt polityczny (EP) i liczbę ofiar (LO). Do tekstu..
Suwerenność konsumenta
Bogusław Siemiątkowski (04-06-2008)
W swojej sztandarowej pracy "Bogactwo Narodów", Adam Smith pisał: "Istotną i skuteczną kontrolę nad rzemieślnikiem sprawują klienci". Dwieście lat później David Lubars, szef jednej z największych firm reklamowych Omnicom Group napisze: "Konsumenci są jak karaluchy, spryskujesz ich, spryskujesz, a oni natychmiast się uodporniają". Świat się zmienił. Rynek dżentelmenów Smitha zastąpiony został przez kapitalizm speców od marketingu. Pijar i reklama zdawać by się mogło, że stały się nieodłącznymi cechami nowoczesności, towarzysząc nam niemal na każdym kroku. Do tekstu..
Impotencja Anarchii: obraz upadku indywidualności w starciu z hamburgerem
Łukasz Kołodziej (03-06-2008)
Naprzeciw nas stoją "Oni" czyli wszyscy, z którymi się nie identyfikujemy, w ostateczności wszyscy oprócz nas. Oni stworzyli system wartości-system normatywny. Jego siła to możliwość nakładania sankcji na tych, którzy się do norm nie stosują. Jednak nie stoimy na pozycji przegranej, możemy dalej walczyć, obyczajowość to strefa, gdzie trwa regularna wojna między twardogłowymi i awangardą. W tej grze zwycięzca skazany jest na śmierć, ponieważ zwycięska awangarda staje się kanonem, który z czasem również zostanie obalony. Do tekstu..
Modernistyczna obsesja. Erotyzm w sztuce na przykładzie motywu Salome
Katarzyna Płóciennik (03-06-2008)
La femme fatale, której poświęcam tę pracę, jest dla mnie niesamowicie ciekawą figurą funkcjonującą w wyobraźni ludzkiej. Piękna, kusząca ledwie osłoniętym ciałem, a jednak niebezpieczna, prawdziwie groźna. Jest modliszką, wampirem. Ale także muzą dla pisarzy i artystów. Erotyzm sztuki modernizmu to la femme fatale. Do tekstu..
Indiana Jones do odkochania
Elżbieta Binswanger-Stefańska (02-06-2008)
Każde czasy mają swoich bohaterów a każdy bohater jest na miarę swoich czasów. Starożytni podziwiali Heraklesa i jego siłę, Odysa i jego przebiegłość, Eneasza i jego niezłomność, bogobojne średniowiecze na klęczkach podziwiało swoich bogobojnych rycerzy (happy end: Lancelot kończy w klasztorze), zaś ludziom oświecenia imponował Robinson Crusoe, sam na bezludnej wyspie, zaradny, rozumny, rozumiejący... A przenosząc się do naszych czasów, okres zimnej wojny wylansował w latach 60. XX wieku Jamesa Bonda, niestarzejącego się nieskazitelnego bezdzietnego playboya-szpiega w niemnących koszulkach non-iron. Pokolenie po nim narodził się bohater lat 80., sympatyczny, ciepły, pełen wdzięku i subtelnej autoironii archeolog-awanturnik dr Henry Walton Jones Jr krócej Indiana Jones, dla wielbicieli - Indy. Do tekstu..
J. Habermas i teoria racjonalności komunikacyjnej
Marcin Punpur (02-06-2008)
Jürgen Habermas jest najbardziej prominentnym przedstawicielem teorii krytycznej drugiej generacji Szkoły Frankfurckiej. Jego dorobek obejmuje niezliczone prace, których interdyscyplinarność i złożoność u jednych wywołuje frustracje, u innych głęboki podziw. Podstawowy motyw jego filozofii obraca się wokół obrony Oświecenia, z rozumem jako zasadą regulującą stosunki społeczne na czele. W tym celu dokonuje detranscendenalizacji tradycyjnych instancji filozoficznych i na bazie teorii działania komunikacyjnego rozwija koncepcję racjonalności komunikacyjnej, której poświęcony jest niniejsza praca. Do tekstu..
Upadłość i bankructwo w Księstwie Warszawskim i Królestwie Polskim
Miłosz Obłoza (02-06-2008)
Instytucje mające na celu ochronę stosunków handlowych, dzisiaj określanych jako obrót gospodarczy, zyskały wraz z rozwojem tych stosunków bardzo istotne znaczenie. Jako element prawa handlowego (ale również karnego, administracyjnego) stanowią dopełnienie jego regulacji, które umożliwia realizację głównych zasad, na jakich się one opierają. Chodzi tutaj w szczególności o pewność, szybkość obrotu oraz zasadę pacta sunt servanda. Do tekstu..

Przegląd archiwum streszczeń

 Kryteria wyszukiwania:
 z działu:  
 z miesiąca:  roku aktualnego 
 z roku:    
 dowolnych  najnowszych  

[ Regulamin publikacji ] [ Bannery ] [ Mapa portalu ] [ Reklama ] [ Sklep ] [ Zarejestruj się ] [ Kontakt ]
Racjonalista © Copyright 2000-2018 (e-mail: redakcja | administrator)
Fundacja Wolnej Myśli, konto bankowe 101140 2017 0000 4002 1048 6365