Racjonalista - Strona głównaDo treści


Fundusz Racjonalisty

Wesprzyj nas..
Zarejestrowaliśmy
200.388.000 wizyt
Ponad 1065 autorów napisało dla nas 7364 tekstów. Zajęłyby one 29017 stron A4

Wyszukaj na stronach:

Kryteria szczegółowe

Najnowsze strony..

 Czy konflikt w Gazie skończy się w 2024?
Raczej tak
Chyba tak
Nie wiem
Chyba nie
Raczej nie
  

Oddano 326 głosów.
Nowości w sklepie:
Mariusz Agnosiewicz - Zapomniane dzieje Polski
Tadeusz Dołęga-Mostowicz - Kiwony
Wanda Krzemińska i Piotr Nowak (red) - Przestrzenie informacji
Katarzyna Sztop-Rutkowska - Próba dialogu. Polacy i Żydzi w międzywojennym Białymstoku
Ludwik Bazylow - Obalenie caratu
Kerstin Steinbach - Były kiedyś lepsze czasy... (1965-1975) Znienawidzone obrazy i ich wyparty przekaz
Sklepik "Racjonalisty"

Złota myśl Racjonalisty:
(..) wydaje się, iż przedwczesny byłby wniosek, że twierdzenia o osobliwościach dowodzą początku Wszechświata, nie mówiąc już o jego stworzeniu.
Przegląd wyników wyszukiwania

Młodzież, szkoła, studia

Nienawiść z podręczników szkolnych
Bakhtawar Bilal Soofi (14-12-2013)
Celowo czy podświadomie w naszych podręcznikach szkolnych umieściliśmy na wyższym piedestale cechy odwagi, śmiałości i męstwa niż cechy uczciwości, współczucia i umiejętności. Jest to odzwierciedlenie systemu edukacyjnego, który przyczynia się do gloryfikacji wojny kosztem humanitaryzmu. Do tekstu..
O religii i etyce w szkole. Odpowiedź dla Biura Rzecznika Praw Obywatelskich
Tomasz Kalbarczyk (25-10-2013)
Po publikacji mojego tekstu O nieporozumieniach wokół lekcji etyki, czyli dlaczego polska szkoła nie lubi filozofii zwrócono się do mnie z Biura Rzecznika Praw Obywatelskich z prośbą o możliwie pełne zestawienie problemów związanych z organizacją lekcji religii i etyki w polskiej szkole oraz znane mi sposoby rozwiązywani tych problemów. Pozwoliłem sobie rozwinąć odpowiedź o postulaty pożądanych zmian, które są moim zdaniem niezbędne, by sytuację naprawić. Do tekstu..
O siedemnastoprocentowej „prawdzie katolickiej” (i nie tylko)
Henryk Wójcik (25-10-2013)
Chrześcijanie stanowią ok. 35 % ludności świata. Inne religie mają następujący procentowy udział w liczbie ludności naszej planety. Muzułmanów jest więcej niż katolików. Obecnie stanowią ok. 22% procent ludności świata. Hinduizm wyznaje 15% ludności. Buddyzm wyznaje 6% ludności. Bezwyznaniowców jest ok. 14%. Wszystkich wyznań religijnych jest podobno ponad 4000. Jakie wnioski można wyciągnąć z tego faktu? Do tekstu..
Kreacjonizm i cenzurowanie ewolucji w szkole
Jerry Coyne (16-10-2013)
Walka z kreacjonizmem nigdy się nie kończy i nie skończy, jak długo istnieje wiara. Można by się jednak spodziewać, że kreacjonizm przynajmniej osłabnie w Wielkiej Brytanii, gdzie wiara religijna nie jest tak wszechobecna. Niemniej istnieją tam te obrzydliwe "szkoły wyznaniowe", zaaprobowane i finansowane przez rząd brytyjski, które nadal są redutą kreacjonizmu. Do tekstu..
Ateizm będzie nauczany w irlandzkich szkołach
Jerry Coyne (28-09-2013)
Często informujemy o konflikcie między ateizmem i wiarą. Dziś też mamy wiadomość na ten temat, ale tym razem dobrą. Jak donosi brytyjski "Guardian", niebawem w irlandzkich szkołach podstawowych będą obowiązkowe lekcje o ateizmie. To historyczny krok, który ucieszy Richarda Dawkinsa - pisze "Guardian". Do tekstu..
Problemy dzieci dyslektycznych w nauce języków obcych
Anna Obuchowicz (23-09-2013)
Dzieci dyslektyczne obok problemów związanych z nauką często cierpią na zaburzenia emocjonalno-sensoryczne. Wśród najczęściej spotykanych zauważa się kompleksy natury psychicznej, poczucie lęku, niepewność, strach przed odrzuceniem. Do tekstu..
Dlaczego polska szkoła nie lubi filozofii
Tomasz Kalbarczyk (07-09-2013)
"W mojej szkole wszyscy są katolikami", tak zdają się twierdzić dyrektorzy szkół, wychowawcy, którzy przekonują, że w ich placówkach nie ma żadnych chętnych na lekcje etyki. Jak interpretować taką wypowiedź jeśli dotyczy dużej szkoły w wielkim mieście? Może mamy do czynienia z bardzo silnym przekonaniem dyrektora lub nauczyciela o własnych racjach i jednocześnie gotowością do narzucania swojego światopoglądu innym (w tym wypadku podległym i bezbronnym często uczniom) wszelkimi sposobami. Do tekstu..
Edukacja – technologia - religia
Andrzej Koraszewski (20-05-2013)
Z blisko siedmiu miliardów ludzi żyjących na naszej planecie ponad cztery miliardy nie bierze udziału w rewolucji informatycznej. Setki milionów dzieci rodzi się w rodzinach analfabetów, nie ma dostępu do czystej wody, ani opieki medycznej. Jedyną szansą skutecznej walki z biedą, głodem, chorobami, skutkami katastrof naturalnych, terroryzmem i innymi nieszczęściami jest masowa edukacja, dostarczenie ludziom wiedzy. Do tekstu..
Organ szczątkowy
Andrzej Koraszewski (16-05-2013)
Znajoma miała niedawno spotkanie z ekshibicjonistą. Na pytanie, co zrobiła, odpowiedziała, że kazała osobnikowi schować swój organ szczątkowy i wzmocniła to polecenie porcją zrozumiałej dla niego łaciny. Incydent wzbudził dyskusję o ludzkich organach szczątkowych, wśród których rozum w stanie zaniku odsłaniany jest przez ekshibicjonistów najczęściej. Ten gatunek ekshibicjonizmu uprawiany jest masowo w Internecie, ale obecny jest we wszystkich dziedzinach ludzkiej aktywności. Do tekstu..
Kiedy człowiek ma naście lat...
Andrzej Koraszewski (14-03-2013)
Jesienią i zimą 2012 roku prezentowałem tu cykl artykułów pod tytułem "Skąd się wzięło dobro i zło i inne głupie pytania". To co powstało z całą pewnością nie jest podręcznikiem etyki. Ponieważ jest w tym materiale do dyskusji sporo filmów, nie można tego było wydać w formie książki, powstał natomiast e-book, książka dostępna w Internecie i teraz mogę to oddać w Wasze ręce... Do tekstu..
Modlitwa u państwa Obamów, czyli znów o edukacji
Andrzej Koraszewski (12-02-2013)
Szukając doświadczeń innych, o których warto opowiedzieć, trafiłem na śniadanie u państwa Obamów. 7 lutego na National Prayer Breakfast mówił Ben Carson. Ta osobliwa impreza odbywa się raz do roku w pierwszy czwartek lutego, mówcy są zazwyczaj głęboko wierzący, a licznie zebrani głęboko patriotyczni. Tak było i w tym roku, a jako się rzekło głównym mówca był Ben Carson wybitny neurochirurg, człowiek głęboko wierzący w Boga i nie wierzący w ewolucję. Ale on mówił o czym innym... Do tekstu..
Szkoła oparta na wiedzy
Andrzej Koraszewski (10-02-2013)
Pod koniec lat siedemdziesiątych w wielu krajach zachodnich zaczął się trend, który miał narastać przez kolejne dziesięciolecia. Mimo wysokich płac zaczęła się ucieczka od zawodu nauczyciela. Główną przyczyną było załamanie się dyscypliny szkolnej. Praca nauczyciela stawała się coraz bardziej szkodliwa dla zdrowia, głównie ze względu na stres, czasem wręcz fizyczne zagrożenie, gwałtownie spadające poczucie zadowolenia z wykonywanego zawodu. Do tekstu..
Statystyczna edukacja
Michał Leszczyński (08-02-2013)
Posłuchajmy dyskusji naszych polityków i dziennikarzy. Obrzucają się wszyscy błotem. O stanie polskiej edukacji od czasu do czasu cienkim głosikiem wspominają nieliczni, ale, niestety, nikogo to nie obchodzi. Najwyższy czas, abyśmy zrozumieli, że nigdy nie będziemy bogaci/zadowoleni/szczęśliwi bez świetnej edukacji. Nie będziemy mieli nowoczesnych technologii, nie będziemy mieli pracy, nie będziemy mieli pieniędzy, ani mądrych parlamentarzystów, a nawet dobrych aktorów. Do tekstu..
Skąd się wzięło dobro i zło i inne głupie pytania. Część XX
Andrzej Koraszewski (30-12-2012)
Co to jest etyka? Nudna odpowiedź brzmi, że jest to dział filozofii, który zajmuje się badaniem moralności. Dla mnie jednak etyka to nieustająca dyskusja o konfliktach wartości. Jeśli moralność to zasady, które wydają nam się święte i nienaruszalne, etyka to rozmowa o sytuacjach, kiedy musimy wybierać, kiedy jedna święta zasada moralna, którą uznajemy, znajduje się w kolizji z inną. Do tekstu..
Skąd się wzięło dobro i zło i inne głupie pytania. Część XIX
Andrzej Koraszewski (23-12-2012)
Zapytał mnie ktoś, czy moralność jest zapisana w genach? No cóż, geny nie słuchają kazań, ani tych w domu, ani tych w szkole, ani tych w kościele. Geny nie znają dziesięciu przykazań, nie czytały Arystotelesa, ani innych filozofów. Moralność to normy społeczne wyrażone w języku, różniące się często znacznie w różnych kulturach i w różnych grupach. Do tekstu..
Ponad uprzedzeniami i stereotypami
Marian Dziwisz (19-12-2012)
W drugim fragmencie cytowanego już raportu Fundacji na Rzecz Różnorodności POLISTREFA odnajdujemy przykłady możliwości kształtowania, w procesie dydaktycznym, klimatu tolerancji. Taką szansę, do czasu wejścia w życie Podstawy programowej wprowadzonej przez Ministra Edukacji Narodowej Katarzynę Hall rozporządzeniem z 23 grudnia 2008 r., dawały podręczniki do języka polskiego zaliczone do grupy trzeciej. Do tekstu..
Skąd się wzięło dobro i zło i inne głupie pytania. Część XVIII
Andrzej Koraszewski (16-12-2012)
Jeśli hipoteza o silnym wpływie doboru płciowego na rozwój naszego mózgu ma sens, to prawdopodobnie dopiero na etapie Homo sapiens sapiens, czyli gdzieś sto, sto dwadzieścia tysięcy lat temu. Ten nowy gatunek miał zdumiewającą cechę - był innowacyjny. Homo sapiens sapiens wynalazł gliniany garnek, naszyjniki, bransoletki i kolczyki, łuk, koło, flet, bogów, listę przebojów i łazika, którego potrafił wysłać na Marsa. Mało prawdopodobne, żeby dobór naturalny preferował taki kierunek rozwoju, ale kobiety są tu nie bez powodu podejrzane. Do tekstu..
W kręgu wartości katolicko-narodowych
Marian Dziwisz (15-12-2012)
Publikujemy fragment II części raportu "Pomiędzy tolerancją a dyskryminacją" , zatytułowaną Demokracja, Tolerancja, Sprawiedliwość i Wolność w systemie oświaty. Prezentowane są w niej m.in. wyniki badania podręczników do nauczania języka polskiego pod względem występowania w nich treści kształtujące kompetencje obywatelskie i anydyskryminacyjne, takie , jak: wolność i prawa człowieka; demokracja, demokratyczne państwo prawne; równość, sprawiedliwość. Do tekstu..
W polskiej szkole jest więcej dyskryminacji niż tolerancji
Andrzej Koraszewski (14-12-2012)
Właśnie ukazał się raport Fundacji na Rzecz Różnorodności Polistrefa, który prezentuje (wsparte finansowo przez Fundację Batorego) badania przeprowadzone w ponad stu małopolskich szkołach publicznych. Przeprowadzono wywiady z dyrektorami szkół podstawowych, gimnazjów i szkół ponadpodstawowych oraz badania ankietowe wśród rodziców i uczniów. Do tekstu..
Skąd się wzięło dobro i zło i inne głupie pytania. Część XVII
Andrzej Koraszewski (09-12-2012)
Zaakceptowanie tego, że to ewolucja stworzyła moralne zwierzę, jest czasem bardzo trudne. Na początek wymaga zaakceptowania, że ewolucja jest faktem. Akceptuje to bardzo wielu wierzących. W chrześcijańskiej tradycji zarówno Watykan uznał, że ewolucja jest dobrze udokumentowana przez naukę, jak i wielu protestantów; jest nawet wielu wierzących biologów zajmujących się badaniem ewolucji. Zazwyczaj towarzyszy temu założenie, że Bóg w którymś momencie tchnął w człowieka duszę. Do tekstu..
Skąd się wzięło dobro i zło i inne głupie pytania. Część XVI
Andrzej Koraszewski (01-12-2012)
Ewolucja, dzięki której powstawały coraz bardziej złożone organizmy, "musiała" je wyposażać w centrum zarządzania. Mózg, zarówno nasz, jak innych zwierząt, przyjmuje sygnały z środowiska i przeprowadza analizy stopnia zagrożenia. Złem jest krzywda drugiej istoty, ale do tego wniosku dochodzimy przez empatię, przez współczucie, które wyrasta z naszego własnego lęku przed bólem. Druga istota staje się lustrem naszego ja. Nie krzywdzę, bo nie chcę być krzywdzony, nie krzywdzę, bo rozumiem, że jego czy jej ból jest taki sam jak mój. Do tekstu..
Zatrute ziarno
Lucjan Ferus (30-11-2012)
Niejednokrotnie słysząc owo słynne zdanie: "Dla ludzi z moim wykształceniem nie ma pracy w tym kraju", wypowiadane przez głównego bohatera popularnego serialu komediowego, Ferdka - zastanawiałem się jakiż to zawód mógłby być rezultatem tego wykształcenia, dla którego nie byłoby pracy w naszej umiłowanej Ojczyźnie? I wydaje mi się, że jest taki przynajmniej jeden zawód, którego przedstawiciel próżno by szukał w naszym kraju zatrudnienia. Do tekstu..
Skąd się wzięło dobro i zło i inne głupie pytania. Część XV
Andrzej Koraszewski (25-11-2012)
Dobrymi chęciami jest piekło wybrukowane, mówi stare przysłowie i historia komunizmu pokazuje, że to piekło nie jest w tym przypadku żadną przenośnią. Komuniści chcieli zbudować lepszy świat. Mieli wizję lepszego świata, w którym wszyscy będą braćmi, która wymagała likwidacji tych, którzy w realizacji tej wizji przeszkadzają. Do tekstu..
Matura z wiary
Kamil Kłosiński (24-11-2012)
Jeżeli "matura z religii ma wyglądać tak jak lekcje religii w szkołach, to prawdopodobne tematy wypracowań będą następujące: "Opisz, jak bardzo kochasz niepokalane łono NMP" albo "Dlaczego Najświętsze Serce Jezusowe powinno zostać królem Polski?", może też trafić się trudniejsze pytanie: "Przedstaw, dlaczego Święty Kościół Rzymsko-Katolicki jest jedynym prawdziwym Kościołem i tylko On może Ci zapewnić zbawienie duszy". Do tekstu..
Skąd się wzięło dobro i zło i inne głupie pytania. Część XIV
Andrzej Koraszewski (18-11-2012)
Krótka odpowiedź brzmi - tak. Religia bardzo często była źródłem zła i bardzo często jest źródłem zła. Wszystkie społeczeństwa ludzkie tworzyły religie i te religie pełniły różne funkcje. Na długo zanim człowiek mógł zrozumieć zjawiska naturalne zastanawiał się nad pytaniem o ich przyczyny, lęk przed śmiercią skłaniał do pytania, co się z człowiekiem dzieje po śmierci, sny, w których pojawiali się zmarli, nasuwały podejrzenia, że zmarli są duchami, szamani nieodmiennie zajmowali się medycyną, łącząc wiedzę o różnych ziołach z magią. Do tekstu..
Skąd się wzięło dobro i zło i inne głupie pytania. Część XIII
Andrzej Koraszewski (11-11-2012)
Rolnictwo zmieniło organizację społeczną, umożliwiło powstanie państwa, zmieniło religię, zmieniło normy moralne. Zaczęło się nieco ponad dziesięć tysięcy lat temu w rejonie "żyznego półksiężyca". Rolnictwo pozwalało na wypracowanie nadwyżek żywności, na wykarmienie odrębnych warstw kapłanów i wojowników, które nie musiały zajmować się szukaniem żywności, dostawały ją w darze, w ramach "umowy społecznej", za obronę i duchowy pokarm. Do tekstu..
Skąd się wzięło dobro i zło oraz inne głupie pytania. Część XII
Andrzej Koraszewski (04-11-2012)
Wyścig zbrojeń trwa i pewnie będzie trwał do końca historii. Na lotniskach jesteśmy poddawani rewizji, na ulicach śledzą nas kamery, jadąc samochodem nigdy nie wiem, kiedy znajduję się w polu zasięgu policyjnego radaru. Pisząc ten tekst na komputerze mam oczywiście włączoną ochronę antywirusową i wiem, że jakiś złośliwy a zdolny łobuz może ją przechytrzyć.  Do tekstu..
Skąd się wzięło dobro i zło i inne głupie pytania. Część XI
Andrzej Koraszewski (28-10-2012)
Wiele wody upłynęło w Wiśle od czasu, kiedy biegaliśmy po sawannie, i to, że żyjemy w świecie pełnym różnych sklepów zupełnie nas nie dziwi. Tymczasem jest powód do zdziwienia. Idziemy do sklepu, prosimy o ser, płacimy, rozpakowujemy go w domu, a środku jest ser, dokładnie taki, jakiego żeśmy się spodziewali. Czasami ktoś opowiada, że handel to jedno wielkie oszustwo. Ci ludzie nie podają nam jednak informacji jak często byli oszukiwani, a jak często byli zadowoleni ze swoich zakupów. Do tekstu..
Skąd się wzięło dobro i zło i inne głupie pytania. Część X
Andrzej Koraszewski (21-10-2012)
Czy zwierzęta dają sobie prezenty? Badacze zaobserwowali, że szympansy, które lubią mięso, ale rzadko udaje im się je upolować, chętnie dają kawałki mięsa samicom w rui, wkradając się w ten sposób w ich łaski. Człowiek jednak jest zwierzęciem szczególnym - uwielbia dawać prezenty z każdej okazji, chociaż te dawane w ramach gry miłosnej mają szczególną rangę. Do tekstu..
Sól ziemi
Marcin Kruk (14-10-2012)
Chcecie znać prawdę? Są tacy nauczyciele, którzy w nosie mają Dzień Edukacji Narodowej, ale chcieliby mieć prawo do uczenia, prawo nadane przez was, przez rodziców, bo to nie biurokraci blokują reformy, to wasza obojętność, to wasze oczekiwanie, że ktoś coś zrobi. Na sól ziemi czekacie, a tymczasem wasze dzieci są ofiarami idiotycznego systemu nauczania, który nie jest w stanie odróżnić nauczyciela od pałętającego się po szkole idioty. Do tekstu..
Skąd się wzięło dobro i zło i inne głupie pytania. Część IX
Andrzej Koraszewski (14-10-2012)
Społeczeństwo ludzkie to mieszanina przemocy i współpracy, wzajemnej pomocy i podstępnych oszustw, wiecznej podejrzliwości i życzliwości również wobec zupełnie obcych ludzi. Jak zmierzyć ile jest w nas egoizmu i altruizmu? Czy altruizm może być formą egoizmu? Dlaczego jesteśmy życzliwi dla innych? Człowiek to dziwaczne zwierzę, które lubi się dzielić tym co ma z innymi; czy możemy sobie otworzyć historię naszych obyczajów dzielenia się? Do tekstu..
Skąd się wzięło dobro i zło i inne głupie pytania. Część VIII (07-10-2012)
Na pytanie, czy w każdym człowieku drzemie zabójca, krótka odpowiedź brzmi: tak. Większość ludzi jest zdolna do zabójstwa w obronie własnej, w obronie swojego dziecka, rodziców, męża czy żony. Niektórzy są zdolni do tego, żeby z narażeniem swojego życia bronić życia obcej osoby.  Do tekstu..
Rocznica, której w ogóle nie powinno było być
Andrzej Wendrychowicz (06-10-2012)
Minęło 20 lat od sprowadzenia religii do szkół na mocy niesławnego Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 kwietnia 1992 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach. O tym, że ma być także nauczana etyka, informacja była dopiero głęboko w środku tekstu. I szybko się okazało, że był to tylko listek figowy, a władze nie zamierzały nic w tej sprawie robić. Od tego czasu niewiele się zmieniło. Do tekstu..
Skąd się bierze dobro i zło i inne głupie pytania. Część VII
Andrzej Koraszewski (30-09-2012)
We współczesnych czasach w kodeksach karnych wszystkich krajów jest zakaz zabijania, kradzieży, dawania fałszywego świadectwa. Życie jest jednak bardziej skomplikowane i stosowne artykuły w kodeksach karnych nie są tak skrótowe jak je widzimy w dziesięciu przykazaniach. Są sytuacje, w których zabójstwo nie jest karane (obrona konieczna) i są sytuacje, w których za zabicie drugiego człowieka dostaje się medale (wojna). Do tekstu..
Skąd się wzięło dobro i zło i inne głupie pytania. Część VI
Andrzej Koraszewski (23-09-2012)
Chwilowo wiemy z pewnością, że pytanie, czy człowiek jest z natury dobry czy zły jest bez sensu. Nasza biologiczna natura wyposażyła nas w skłonność do gwałtu i przemocy oraz w zdolność do altruizmu, przyjaźni i miłości. Genetyczne wyposażenie każdego człowieka jest nieco inne i u jednych skłonność do agresji może być silniejsza, u innych słabsza, jedni mają silniejszy instynkt opiekuńczy, skłaniający ich do pomagania ludziom (i nie tylko ludziom), inni mogą nie odczuwać, a nawet nie rozumieć takiej potrzeby. Kultura (i wychowanie w danej kulturze) wzmacnia to, co otrzymaliśmy w genetycznym dziedzictwie, choć czasem możemy powiedzieć naszym genom, żeby się wypchały. Do tekstu..
Skąd się wzięło dobro i zło i inne głupie pytania. Część V
Andrzej Koraszewski (16-09-2012)
Przez tysiące lat ludzie sądzili, że dziecko, które nie jest bite, nie będzie dobre, że rózga musi być nieodłącznym narzędziem moralnego wychowania. Czy człowiek wychowywany bez cielesnych kar może być dobry? Dziś wiemy, że tak, ale kary za złe zachowanie obserwujemy również w świecie zwierzęcym. Do tekstu..
Skąd się wzięło dobro i zło i inne głupie pytania Część IV
Andrzej Koraszewski (09-09-2012)
Dowodów współczucia znajdziemy w naturze bardzo wiele, pytanie o to na ile i jak zwierzęta rozumieją śmierć pozostanie zapewne bez odpowiedzi, ale nawet to, co wiemy, pozwala nam zrozumieć, że te przedziały nie są tak ostre jak mogłoby się wydawać. Dla dziecka śmierć jest czymś bardzo trudnym do zrozumienia, współczucie dziecka zaczyna się zwykle od reakcji na płacz innego człowieka, na krzywdę człowieka lub zwierzęcia. Do tekstu..
Skąd się wzięło dobro i zło i inne głupie pytania. Część III
Andrzej Koraszewski (02-09-2012)
Dlaczego zwierzęta się bawią? Dlaczego my lubimy się bawić? Dlaczego zabawa jest tak ważna? Przecież to śmiechu warte! A właśnie, czy zwierzęta mogą mieć poczucie humoru? Czy mogą sobie robić głupie dowcipy? Powiedzmy sobie szczerze, zabawy dorosłych nie są tak zabawne jak zabawy maluszków. Zabawy kociaków, małych szczeniaków, czy małych małp oglądamy z rozbawieniem, zastanawiając się, co te głupole właściwie wyprawiają. Do tekstu..
Skąd się wzięło dobro i zło i inne głupie pytania (II)
Andrzej Koraszewski (26-08-2012)
Człowiek jest uduchowiony, ma religię, ma moralność, czyta wiersze, zachwyca się pięknem. Umiemy kochać, przyjaźnić się, umiemy być dobrzy dla zupełnie obcych ludzi. Ewolucja może nam opowiedzieć o tym, jak zwierzęta wyszły z wody na ląd, jak się zmieniały, jak powstał człowiek, jak rozwijał się nasz mózg, ale czy może nam opowiedzieć o tym, skąd wzięło się dobro? Do tekstu..
Skąd wzięło się dobro i zło i inne głupie pytania, Część I
Andrzej Koraszewski (19-08-2012)
Wiele lat temu siedzieliśmy z grupką gimnazjalistów w moim ogrodzie na trawie i nagle któraś z dziewczyn zapytała, czy człowiek jest dobry czy zły? Niedawno, popatrzyłem sobie na studentkę, która kiedyś była jedną z dziewczyn z tej grupy, a która teraz siedziała u nas w domu w fotelu, piła herbatę i czytała książkę na elektronicznym czytniku. Zapytałem ją, czy są już książki z filmami w tekście. Spojrzała na mnie, nie bardzo rozumiejąc o co mi chodzi. Nie pamiętała również tamtej dyskusji w ogrodzie. A ja wieczorem usiadłem przy komputerze i zacząłem pisać. Do tekstu..
O nauczaniu religii i etyki w szkole
Radosław S. Czarnecki (16-08-2012)
W dniu 27.04.2012 na Uniwersytecie Warszawskim odbyła się panelowa dyskusja (z inicjatywy Towarzystwa Kultury Świeckiej im. prof. T.Kotarbińskiego) na temat nauczania religii i etyki w polskich szkołach. Poniżej przedstawiam swoje wystąpienie podczas wspomnianego panelu chcąc zainteresować polskie środowiska racjonalistyczne tą problematyką. Do tekstu..
Głos w sprawie lektur szkolnych
Dominik Rotkiewicz (18-07-2012)
Uczniowie nie są zgodni co do kanonu, który powinien ich obowiązywać. Przeglądając fora internetowe, na których wymieniają się opiniami na temat szkolnych lektur, znaleźć można wiele uwag oraz propozycji książek, które chcieliby ujrzeć w spisie. Trudno jednak znaleźć dwie zgodne opinie co do tego, jakie zmiany należałoby przeprowadzić. Do tekstu..
Pierwsze uczelnie wyższe
Monika Sadlok (06-07-2012)
Starając się dorównać Stanom Zjednoczonym, czy też bardziej rozwiniętym krajom Europy, sięgamy po wybiórcze rozwiązania, a nie tworzenie własnej, dopasowanej do kultury, cech narodowych, potrzeb strategii. Uczelnie niepubliczne wpłynęły na wzrost wskaźnika skolaryzacji, ale na tym kończy się ich pozytywna rola. Do tekstu..
Szkoła, która uczy nienawiści (10-12-2011)
Saudyjski podręcznik dla klasy dwunastej przedstawia konflikt o Palestynę jako walkę religijną między Żydami a muzułmanami, który trwa od czasów Proroka Mahometa. Stwierdza, że nie ma nadziei na zawarcie pokoju z Żydami, ponieważ nie wierzą oni w pokój, a tylko dążą do szerzenia zepsucia i wojny na świecie, ponieważ z natury są kłamcami, szachrajami i oszustami. Podkreśla także, że cechy Żydów są opisane w Koranie i uczy, że jedynym sposobem wyzwolenia Palestyny jest dżihad. Do tekstu..
Białystok miasto otwarte dla propagowania nienawiści
Andrzej Koraszewski (08-12-2011)
Czytelnik podpisujący się "slik" umieścił na naszym forum link do filmu "Lekcja" religii. Film ma niespełna 9 minut i jest bardzo spokojną prezentacją rysunków zrobionych przez dzieci na lekcjach religii i eksponowanych w szkole. Jak się dowiadujemy zdjęcia tych rysunków przekazał jeden z uczniów. Nie wiemy kto jest autorem filmu, ale białostocka szkoła, w której został nakręcony jest bez trudu rozpoznawalna. Do tekstu..
Dzieciaki, które wykrywają bzdury i dorośli, których to wkurza
Ben Goldacre (09-08-2011)
Dziecko może wiedzieć więcej na temat badań naukowych niż jego rówieśnicy, więcej niż dorośli, nawet więcej niż jego nauczyciele; może ono powiedzieć światu co wie i może mieć wpływ. A jeśli jesteś jednym z nauczycieli, którzy powstrzymali artykuł dziecka przed publikacją, ponieważ sprzeciwiało się by twoi znajomi szerzyli niedorzeczność - wstydź się. Do tekstu..
Nasze programy szkolne – źródło ekstremizmu, oderwania od rzeczywistości
Ibtihal Al-Khatib (06-06-2011)
Każdy, kto ma małe dzieci w szkole podstawowej lub w gimnazjum, z konieczności odkryje jedno z najbardziej niebezpiecznych źródeł naszych problemów. Będzie mu ciężko, bo będzie musiał panować nad sobą, kiedy zetknie się z jawnymi kłamstwami lub z informacją, która jest sprzeczna z rzeczywistością. Do tekstu..
Guru i trzej idioci
Jacek Tabisz (05-06-2011)
Przed egzaminami większość studentów zabiega o pomyślność bogów. Nawet jeśli wcześniej nie byli praktykujący, tak teraz spędzają długie godziny w świątyniach i poszczą dzień, albo dwa w tygodniu. Wykładowcy nie mają do nich osobistego podejścia. Ich podopieczni są szarą masą, którą trzebi się za najdrobniejsze uchylenie w formalnościach. Starczy się spóźnić na egzamin, aby nie otrzymać już karty egzaminacyjnej. Do tekstu..
Polska religijność - efekty katechizacji
Radosław S. Czarnecki (16-05-2011)
Według najnowszych badań socjologicznych (m.in. prof. J.Baniaka z Poznania) wielu gimnazjalistów polskich (od ponad 20 lat katechizacja jest obecna w szkołach nad Wisłą, Odrą i Bugiem) do Trójcy Świętej - podstawowej kategorii religii katolickiej - zaliczyć potrafi Madonnę, Józefa-cieślę i Jana Pawła II. Do tekstu..
Ewolucja wyjaśniona
Andrzej Koraszewski (29-03-2011)
Zdarza się, że niektóre dzieci wyrażają niepokój, że Bóg najpierw stworzył światło i rośliny, a dopiero potem słońce. Dawniej sprawa była łatwiejsza, gdyż tego rodzaju pytań można było uniknąć przy pomocy kar cielesnych, które dodatkowo utrwalały informację, a które obecnie są w zasadzie zabronione. W przypadku takich pytań możemy mówić o emanacji światła przez samego Boga. Pan Bóg emanuje zarówno światłem, jak i ciepłem, tak więc możemy zapewnić dziecko, iż nie ma tu żadnej sprzeczności, że nikt się nie pomylił, po prostu tak było. Do tekstu..

Przegląd archiwum streszczeń

 Kryteria wyszukiwania:
 z działu:  
 z miesiąca:  roku aktualnego 
 z roku:    
 dowolnych  najnowszych  

[ Regulamin publikacji ] [ Bannery ] [ Mapa portalu ] [ Reklama ] [ Sklep ] [ Zarejestruj się ] [ Kontakt ]
Racjonalista © Copyright 2000-2018 (e-mail: redakcja | administrator)
Fundacja Wolnej Myśli, konto bankowe 101140 2017 0000 4002 1048 6365